Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aandacht voor huisdieren, logistiek én digitalisering bij Vitamientje.nl

Tholen –Vitamientje.nl heeft flink geïnvesteerd in de toekomst. Met uitbreiding van de loods, een nieuwe koelwagen uit Finland, een elektrische kooiaap, nieuwe kassa’s en een hotspot in de kraam wordt het straks gemakkelijker om het uitdijende assortiment in de kraam te managen. Allemaal zaken aan ‘de achterkant’ van het bedrijf, maar klanten krijgen ook regelmatig iets nieuws voorgeschoteld, zoals gratis groenvoer voor huisdieren.


Aandacht voor huisdieren

Aan het begin van de kraam staan de cavia’s van zijn schoonzuster sinds kort op een poster te shinen. “Het idee om gratis groenvoer te promoten. Dat was een ideetje van een vaste klant die dat ergens in Duitsland had gezien. Ze vond dat wel iets voor ons. Heel leuk dat klanten met je meedenken”, vertelt Harmen Westerink van Vitamientje.nl “Het is wat extra werk en levert natuurlijk niets op, maar klanten vinden het heel erg leuk.”

Tijd en aandacht voor de klant en hun wensen is de basis van het succes van Vitamientje.nl. In de afgelopen jaren is het assortiment en verkoopoppervlakte enorm uitgebreid naar nu meer dan 300 artikelen in een inloopstal van zo’n 250m2. De logistiek daarachter heeft Vitamientje.nl goed doordacht en dat denkwerk krijgt langzamerhand praktische vormen. Al eerder bedachten ze een rekkensysteem dat ze nu verder uitbouwen. “Voordat we naar de markt gaan leggen we al een puzzel in ons hoofd. Daarna leggen we in de koelcel zo veel mogelijk van de handel al klaar op de rekken, dat zijn de puzzelstukken. Op de markt hoeven we die puzzelstukken alleen nog op de juiste plek te zetten.”

De loods is vergroot om docksysteem te vervangen door een ruimte om zijwaarts te laden

Via de firma Heiwo is een nieuwe koelwagen besteld die eind augustus wordt geleverd uit Finland. Deze nieuwe koelwagen kan vanuit de zijkant met een kooiaap worden beladen en gelost. Het was een lange zoektocht naar de juiste leverancier die dat kon maken, maar inmiddels is deze in productie. De koelloods is ook vergroot, zodat de vrachtwagen naar binnen kan rijden en het laden en lossen daar kan plaatsvinden.

Vitamientje.nl heeft bewust niet voor een docksysteem gekozen. “30 procent van de lading bestaat uit verkoopmateriaal, kassa’s, winkelwagentjes, banners die na afloop van de markt als laatste in de vrachtwagen worden geladen. Dus als we de rekken gaan bijvullen moet dan eerst al het verkoopmateriaal eruit. Door aan de zijkant te gaan laden en lossen, kunnen we alles in de wagen laten staan.” De nieuwe wagen wordt ook een stuk groter waardoor er meer rekken inpassen, zodat ze er het assortiment er makkelijker in kwijt kunnen. Harmen: “Ik zie collega’s die alles handmatig doen en heb daar groot respect voor. Maar op die manier komt alles minstens twee keer door je handen, dus ik ben blij dat we het op deze manier doen. Het is een behoorlijke investering, maar op deze wijze bespaar je uiteindelijk in arbeid. Er is minder personeel nodig, wij hoeven minder lange dagen te maken en hebben meer tijd voor de klant en de inkoop.”

Wat ook tijd maar zeker in zwaarte van het werk gaat schelen is de kooiaap. “Al onze 17 medewerkers zijn inmiddels op cursus geweest en kunnen deze elektrische stapelaar bedienen. We kijken er erg naar uit om daarmee te kunnen starten, want arbo-technisch is het eigenlijk niet verantwoord. Met het opbouwen van de markt zijn we zeker 2 uur bezig en dat gebeurt nu nog voor een groot deel handmatig; als straks alles op rekken ligt scheelt dat enorm in sjouwwerk.”

Niet alleen het logistieke proces is geoptimaliseerd voor de komende jaren. Ook is geïnvesteerd in het kassasysteem en de digitale infrastructuur. Zo is er een hotspot aangelegd waarop alle kassa’s zijn aangesloten, de data worden in de cloud opgeslagen en zijn realtime te benaderen. “Er was digitaal al veel mogelijk maar door het nieuwe WEDA kassasysteem is alles een stuk gebruiksvriendelijker ingericht.

Verkopers(sters) aan de kraam kunnen gemakkelijk hun weg vinden naar alle 300 artikelen, wat belangrijk is voor de doorstroom van de rijen aan de kassa. Klanten kunnen op een groot scherm precies zien wat er gebeurt. Wij kunnen ook heel gemakkelijk prijzen aanpassen, als ik zie dat de inkoopprijs van bloemkool is gestegen, kan ik dat meteen aanpassen in de kassa.” Kassa’s zijn eigenlijk computersystemen geworden en Harmen denkt dat in de toekomst nog meer winst te halen valt uit het systeem dat telkens doorontwikkeld wordt. Hopelijk worden digitale prijskaartjes ook beschikbaar. “Het bijhouden van de prijzen is altijd veel werk en we zijn daar altijd heel secuur op. Digitale prijskaartjes zijn qua prijs meer bereikbaar geworden, maar nog niet hufterproof en ook zijn ze qua formaat niet groot genoeg, want op de markt moet je opvallende reclames kunnen maken.”

De investeringen die Harmen en zijn broer Bertjan hebben gedaan, maken hun bedrijf klaar voor de toekomst. Ze hopen dat alle marktondernemers investeringen kunnen blijven doen, onder hen heerst nogal eens onzekerheid door de nieuwe wetgeving rondom Schaarse vergunningen waardoor een marktplaats voor onbepaalde tijd door gemeenten niet meer afgegeven mogen worden. “Gemeenten gaan heel verschillend met vergunningen om. Bij ons op de markten is het geen schaarste, het is niet zo dat er 50 ambulante handelaren op de wachtlijst staan. Er is over het algemeen eerder een tekort aan markthandelaren.”

Qua handel loopt het goed, zeker nu het aanbod aan producten weer groter wordt. De zomermaanden zijn de maanden waarin het geld verdiend moet worden. “We hebben inmiddels een goed Afrikaans druivenseizoen gehad met veel aanvoer, waardoor we leuke aanbiedingen konden doen. Dat loopt nu ten einde en kunnen we gaan overschakelen op de aardbeien en asperges.”

Voor meer informatie:
Harmen Westerink
Vitamientje.nl
+31 (0)6 20 70 48 47
harmen@vitamientje.nl 
www.vitamientje.nl