Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Seizoensstart bij Pfalzmarkt

"We leggen ons meer toe op de hydroponic teelt van sla met kluit"

Bij de start van het groentenseizoen van dit jaar nodigde Pfalzmarkt bezoekers uit op de velden van Pfalzmarkt-teler Harry Eicher. Naast Harry gaven ook Pfalzmarkt-bestuurslid Hans-Jörg Friedrich evenals de voorzitter van de raad van toezicht Christian Deyerling hun visie op het huidige seizoen, de nieuwste trends en de prognose voor dit seizoen.

In 2021 heeft Pfalzmarkt een omzet van 167 miljoen euro behaald met een oogst van 212.000 ton op een areaal van 13.000 hectare. Tot de topproducten horen bosuien met 85 miljoen bosjes, radijs met circa 74 miljoen bosjes en bladsla met circa 45 miljoen kroppen.


Pfalzmarkt-teler Harry Eicher, bestuurslid Hans-Jörg Friedrich en voorzitter van de raad van toezicht Christian Deyerling

Nieuwe verkoophal met een oppervlakte van 30.000 m2
Hans-Jörg is blij dat Pfalzmarkt in de komende weken weer bijna volledig operationeel zal kunnen zijn. Want bij de start van het nieuwe seizoen krijgt Pfalzmarkt namelijk de beschikking over een nieuwe verkoophal met een oppervlakte van 30.000 m2. "We zijn gelukkig vroeg met de bouwwerkzaamheden begonnen, want inmiddels zijn er veel problemen bij de aanschaf van bouwmaterialen. We vreesden ook dat er vanwege corona veel vertraging zou kunnen ontstaan. Maar alles bij elkaar hebben we echter geen vertragingen opgelopen. Ook wat betreft de kosten zijn we binnen het geplande budget gebleven", vat Hans-Jörg samen. 

"Het jaar 2021 is goed verlopen. We konden onze omzet vorig jaar nog iets verhogen, wat ook te danken is aan het feit dat we voor onze klanten in de winter steeds meer producten uit het buitenland afnemen, zodat we aan zet blijven en ons in het voorjaar geen zorgen hoeven te maken. In zoverre is ook de winterhandel belangrijk geworden", zegt Hans-Jörg. 

"We konden het seizoen beginnen met goede hoeveelheden bosuien, omdat er gelukkig geen vorst is geweest. De asperges konden net zo vroeg gestoken worden als in de afgelopen jaren. Grotere hoeveelheden sla kunnen we sinds half april aanbieden, en ik heb ook al de eerste koolrabi's gespot. Vanaf half mei zullen we vrijwel het gehele productpalet, op courgettes na, aan kunnen bieden", voorspelt Hans-Jörg.

Concurrentie uit Italië en Spanje
Volgens hem wil de retail weliswaar graag lokale producten aanbieden, maar dit geldt niet alleen voor producten uit de Pfalz maar voor Duitse producten in het algemeen. "Daarbij moeten we echter ook concurreren met het Italiaanse en Spaanse aanbod, omdat zij hun oogst tegen een lagere prijs verkopen die we niet kunnen accepteren. Wij komen dus met een hoger prijsniveau op de markt, waarbij de retail natuurlijk ook bereid moet zijn om de juiste prijs daarvoor te betalen." Er is echter nog steeds veel vraag naar het Duitse aanbod, en dat komt Pfalzmarkt ten goede. "Want wat vandaag geoogst wordt, ligt morgen al in de schappen."

Nieuwe producten
Met edamame, puntarelle en stengelbroccoli is Pfalzmarkt ook niet bang om met nieuwe producten op de markt te komen. Hans-Jörg: "We proberen natuurlijk eerst de nieuwe producten die we al op de markt geïntroduceerd hebben meer bekendheid te geven, zoals bijvoorbeeld de stengelbroccoli met ons eigen merk Bimi. Deze is in andere landen al een grote trend. We zullen ons bovendien meer toe gaan leggen op sla met kluit in hydroponics. Over het algemeen werken we altijd aan nieuwe rassen die aangepast moeten worden aan het weer." 

De drie heren zijn zeker bezorgd over de verhoging van het minimumloon naar 12,00 euro. "Het kan goed zijn dat arbeidsintensieve producten hierdoor niet meer aangeboden kunnen worden", aldus Christian Deyerling. "Groententeelt wordt gekenmerkt door handenarbeid, maar we kunnen de prijzen vaak niet doorvoeren. Hierdoor zullen we onvermijdelijk de teelt van bepaalde gewassen min of meer verliezen."

Bonte slamix
De teelt van Harry Eicher werd in 1970 door diens vader opgestart en richtte zich voornamelijk op kropsla. Het assortiment werd daarop door Harry uitgebreid met Lollo Rosso en Bionda, evenals rode kropsla en romanasla, bloemkool en Chinese kool. "We zijn eind februari met het planten begonnen en begin april zijn we met het oogsten gestart, waarbij we de oogst drie dagen uit moesten stellen vanwege de sneeuwval. In de zomermaanden moeten we dan drie tot vier weken na het planten klaar zijn om te oogsten", zegt Harry.

De grote retailketens hebben bepaalde gewichtsvoorschriften voor de producten vastgelegd. "Bij de bonte sla halen we bij rode sla een gewicht van circa 200 gram en bij groene sla een gewicht van circa 250 gram, terwijl in de zomermaanden de rode soorten een gewicht tussen de 250 en 300 gram en de groene soorten een gewicht van 350 gram bereiken. Kropsla moet 400-450 gram wegen." Ondanks de op zich passende omstandigheden verbaast de teler zich over de afzeggingen van sommige seizoensarbeiders.

De moestuin van Duitsland
Christian, die zelf teler is en het overzicht heeft over alle 120 bedrijven die met Pfalzmarkt samenwerken, deelt de inschatting van Harry. "De seizoensarbeiders hebben vanzelfsprekend de vrijheid om daar te werken waar ze willen. Ik denk echter dat ze in sommige gevallen wat kortzichtig te werk gaan", zegt hij. Het wordt ook steeds moeilijker om seizoenskrachten te vinden, wat onder andere ook samenhangt met de wisselvallige weersomstandigheden. "Het regent vaker en het wordt soms ook behoorlijk heet. Onze seizoensarbeiders kijken natuurlijk waar ze het meeste kunnen verdienen en onder de beste omstandigheden kunnen werken." 

De uitdagingen als gevolg van hoogwater, de hittegolf en de coronapandemie kon men in de Pfalz weliswaar nog goed overwinnen, maar door de oorlog in Oekraïne ontstaan er nieuwe problemen. "De aanschafkosten van verpakkingsmaterialen, houten kratten, enzovoort zijn enorm gestegen. Als een krat dubbel zoveel kost als voorheen, moet dat eigenlijk ook in de prijs tot uiting komen. Een ander groot probleem is dat de hogere consumentenprijzen niet noodzakelijk de telers bereiken. Dat kan op haar beurt leiden tot verdere problemen in de toekomst", schat Christian in. 

Tegelijkertijd spelen trends zoals regionaliteit, versheid en duurzaamheid de telers uit de "moestuin van Duitsland" in de kaart. Vooral ook met betrekking tot het thema gezondheid. "Ondanks alles focussen consumenten zich tijdens een crisis eerder op basisvoedingsmiddelen. Naar luxe producten zoals asperges bestaat geen grote vraag meer." Aangezien hierdoor veel producten blijven liggen, kan er een overaanbod ontstaan waardoor de prijzen duidelijk lager liggen dan normaal.

Voor meer informatie:
Pfalzmarkt für Obst und Gemüse eG
Neustadter Str. 100
D-67112 Mutterstadt, Duitsland
info@pfalzmarkt.de 
www.pfalzmarkt.de 

Publicatiedatum: