"Tuinkruiden hebben zich ontwikkeld van een niche tot een zeer concurrerend marktsegment"

Duitse vollegrondsteelt kruiden iets vertraagd

De teelt en eigen verkoop van bladgroenten en tuinkruiden vormen sinds circa tachtig jaar de kerncompetentie van familiebedrijf Steinki uit het Duitse Korsenbroich. Maar de toenemende concentratie van de handel en de harde concurrentie van voordeligere importproducten uit Zuid-Europa bemoeilijken de algemene voorwaarden aan de afzetzijde. Daar komen de gestegen energie-, bemestings- en loonkosten aan de productiekant nog bij, bevestigt Frank Steinki, die het bedrijf in de vierde generatie runt. 

Het bedrijf heeft zowel een kas alsook een vollegrondsareaal. De vollegrondsoogst staat momenteel in de startblokken, vertelt Frank. "De koudegolf van enkele weken geleden heeft de groei van onze gewassen in de vollegrond licht afgeremd, waardoor we iets later met het seizoen kunnen starten. In de komende weken zal er dan succesvol volop van onze gewassen geoogst kunnen worden."


Frank Steinki runt het gelijknamige groententeeltbedrijf in de vierde generatie.

Onzekere situatie op de groothandelsmarkten
De verse groenten worden overwegend in eigen regie via de nabijgelegen groothandelsmarkten in Keulen en Düsseldorf verkocht. In Düsseldorf had het bedrijf tot enkele jaren geleden een eigen verkoopstand, die vanwege een gebrek aan inloopklanten echter niet meer rendabel was. "In de afgelopen jaren zijn de groothandelsmarkten in de media in een steeds negatiever daglicht komen te staan, maar als je over vaste afnemers en partners beschikt is de handel daar naar mijn idee nog steeds winstgevend. In het ergste geval zouden beide groothandelsmarkten over enkele jaren definitief sluiten, dat zou rampzalig zijn voor de regionale verzorging met verse levensmiddelen. Want de regionale gespecialiseerde handelaren en gastronomen zijn nog steeds aangewezen op de groothandelsmarkten en niet iedereen zal in de toekomst bij Metro of ergens anders inkopen doen."


Een blik op het kassencomplex van het bedrijf

Volgens de vakmedia zit de kruidenconsumptie in Duitsland al enkele jaren in de lift. "Juist Turkse en Arabische klanten kopen steeds vaker peterselie en munt, maar ook spinazie, terwijl kruiden in de dagelijkse Duitse keuken niet al te veel gebruikt worden", merkt Frank op. Vanwege de stijgende consumptie, is ook de concurrentie merkbaar toegenomen. "Tot enkele jaren geleden bezetten wij een niche met kruiden, maar inmiddels is dit marktsegment echter concurrerender dan ooit."


Vollegrondsoogst bij het bedrijf Steinki
(Alle foto's: Steinki Gemüsebau)

Prijsstijgingen van 10% verwacht
De enorme kostenstijgingen bij de teelt maken het extra moeilijk, bevestigt Frank. "Aangezien we de verkoop zelf in de hand hebben, kunnen we de prijsvorming enigermate sturen. Tot nu toe hebben we de extra kosten grotendeels door kunnen berekenen, maar we moeten ons daarbij ook op het prijsniveau van de importproducten oriënteren. Over het complete assortiment gezien liggen de prijzen naar schatting 10% hoger dan vorig jaar."

De verkoopperiode van de Duitse kruiden duurt over het algemeen tot in november. "Enkele jaren geleden konden we onze kruiden tot half/eind november verkopen, maar in de afgelopen twee jaar moesten we echter al in de eerste week van november stoppen omdat Spanje en Italië vroeger op de markt waren." 

Voor meer informatie:
Frank Steinki
Steinki Gemüsebau GbR
Bendstraße 45
D-41352 Korschenbroich, Duitsland
Tel: +49 (0)2182 59716
info@steinki-gemuesebau.de 
www.steinki-gemuesebau.de 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven