In 2021 voegde Albert Heijn een twintigtal biologische producten onder het eigen merk toe aan het assortiment. Dat meldt de supermarktketen in een missieverslag. Het totaal aantal eigen merkproducten dat biologisch is geproduceerd, nam in 2021 toe van 567 naar 588 producten. Inclusief A-merken lagen er in 2021 meer dan 1400 biologische producten in de schappen. Daarmee zegt de supermarkt het grootste aanbod van biologische producten te hebben.
Zuivel en gekoeld sap hebben het grootste aandeel van biologische huismerkproducten, met 11,4 procent. Daarna volgen groenten en aardappelen. Dat aandeel steeg in 2021 van 9,1 naar 9,6 procent. Het verkoopaandeel van biologische eigen merk kaas ging in 2021 iets omlaag, van 5,3 naar 4,9 procent. Dat geldt ook voor vlees, dat aandeel ging van 9 naar 8,4 procent. Biologische huismerkvleeswaren zijn dit jaar nieuw in het assortiment. Het aandeel daarvan is 5,6 procent.
Behalve het bio-blaadje op de verpakking, zijn biologische producten bij Albert Heijn te herkennen aan de groene 'biologisch' schapkaart in de winkel.
Korting op bio-producten met abonnement
Albert Heijn zegt in lijn met het nieuwe EU-beleid de groei van biologisch te blijven stimuleren. "Samenwerking in de keten is belangrijk om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen. Ook in 2022 blijven we in gesprek met telers en boeren over de eventuele overstap naar biologisch. Deze overstap brengt namelijk extra kosten mee en we werken graag samen toe naar een situatie waarin biologisch ook betaalbaar is voor iedereen."
In 2021 werd Mijn Albert Heijn Premium gelanceerd. Met dit abonnement hebben klanten onder meer 10 procent korting op alle biologische producten. Nu, enkele maanden na de lancering ziet de supermarkt dat dit aanslaat. "Klanten met Mijn Albert Heijn Premium blijken fors meer biologische producten te kopen en geeft dus de boost die we hadden gehoopt."
Voor meer informatie: www.ah.nl