Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

8 manieren van tomaten telen vergeleken in levencyclusanalyse

In een recent uitgevoerd onderzoek werden acht scenario's voor de levering van tomaten aan stadsbewoners geanalyseerd met behulp van een levenscyclusanalyse (LCA). Twee van de scenario's kwamen overeen met onverwarmde kassen en lange-afstandstransport naar de eindverbruiker; vier scenario's kwamen overeen met korte ketentuinbouw in een landelijke omgeving, met inbegrip van verwarmde kassen, onverwarmde kassen en vollegrondsteelt; twee andere scenario's kwamen overeen met stadstuinbouw (UA).

Het doel van de Spaanse onderzoekers was de milieueffecten van de teelt en het vervoer van tomaten naar de eindverbruiker te vergelijken. Volgens de onderzoekers had de korte ketenteelt, zogenaamde 'nul-kilometerteelt', in verwarmde kassen de grootste impact op het milieu (het GWP: Global Warming Potential) bedroeg bijvoorbeeld 0,33 kg CO2 eq per kg tomaat), in die mate zelfs dat de teelt in niet-verwarmde, verafgelegen kassen verhoudingsgewijs beter was (GWP bedroeg 0,21 kg CO2 eq).

"Omgekeerd was nul-kilometerteelt in de vollegrond uit milieuoogpunt de beste optie met een GWP van 0,12 kg CO2 eq. Interessant is dat de afstand die door het product werd afgelegd minder belangrijk was dan de efficiëntie van het transport," aldus de onderzoekers.

Andere belangrijke milieubelastingen waren inefficiënte irrigatie, conventionele desinfectie van de bodem en de technologische apparaten die voor micro-tuinbouw worden gebruikt.

"Bijgevolg was het beste nul-kilometertuinbouwscenario niet het scenario waarbij de tomaten het dichtst bij de tafel van de consument werden geteeld, maar het scenario waarbij gebruik werd gemaakt van de meest efficiënte en minder verontreinigende agronomische beheers- en vervoersstrategie. UA (urban agriculture) was dus uit milieuoogpunt niet superieur aan nul-kilometertuinbouw in plattelandsgebieden; omgekeerd helpt de plattelandstuinbouw de bevolking te stabiliseren in regio's die met ontvolking te kampen hebben."

Urbano, Beatriz & Barquero, Marcia & González-Andrés, Fernando. (2022). The environmental impact of fresh tomatoes consumed in cities: A comparative LCA of long-distance transportation and local production. Scientia Horticulturae. 301. 111126. 10.1016/j.scienta.2022.111126. 

Publicatiedatum: