sectoriconen geven tips

Wat moet je vooral niet doen bij het starten van een vertical farm?

"Het draait allemaal om de consumentenprijs. Vraag jezelf af, kan de consument de prijs betalen die je moet vragen om je business case te laten werken?", zei Gonneke Gros Gerkema van Grodan onlangs als antwoord op welke uitdagingen verticale telers tegenkomen in de toeleveringsketen.

Op 21 april organiseerden de vereniging Indoor Farming NL, GreenTech, en Farm Tech Society een evenement in het World Horti Center. Het onderwerp van het panel was: Leer van de iconen van de indoor farming. Aan het panel namen deel: Guz van der Feltz als panelleider, Ellis Janssen (Signify), Susanne Mosmans (Future Crops), Gonneke Gros Gerkema (Grodan), en Jan Westra (Priva).


Gus van der Feltz en Gonneke Gros Gerkema

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

EU loopt achter met biologische prijzen
Daaraan toevoegend wees Susanne erop dat het in de EU een andere zaak is als het gaat om de prijsstelling van producten. In de VS kan een hogere prijs worden gevraagd omdat vertical farm-producten biologisch zijn gecertificeerd. Dit geeft Europese vertical farms een enorme tegenslag die ze nog moeten overwinnen.

"We moeten de voordelen van vertical farming overbrengen aan de consument, zodat hij beseft dat geïmporteerde producten moeten worden vervangen door lokaal geteelde producten. Het begint bij de consument, en we hebben nog een lange weg te gaan. We moeten zowel de consument als de retailhandelaar en de klant voorlichten om die deur van mogelijkheden te openen."


Susanne Mosmans

Ellis Janssen merkte op dat de overheid zou kunnen helpen bij het stimuleren van innovatie en snelle aanpassing aan de hierboven aan de orde gestelde kwestie, zoals Singapore doet met hun vastgestelde SDG's. Het stimuleerde bedrijven en organisaties om projecten op te starten en regelgeving te starten. Er zitten veel regels achter, die de overheid kan stimuleren en de industrialisatie van de sector kan belemmeren.

"Als er eenmaal overheidssteun is voor onderzoek naar verticale teelt, kan de technologie die daaruit voortkomt wereldwijd worden verkocht, wat een stimulans is voor de hele sector," voegde Jan Westra eraan toe.


Ellis Janssen

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Wat niet te doen bij het starten van een vertical farm?
Jan Westra, Strategic Business developer bij Priva, besprak met de aanwezigen de elementen die niet te overzien zijn bij het starten van een eigen teeltbedrijf. Het is daarom het belangrijkst om eerst de volgende elementen te controleren: Check je markt, wat is er, en wat kun je aanbieden. Ten tweede, zorg dat je niet te veel personeel hebt. Zorg dat je personeel in de pas loopt met de werkzaamheden, zodat je in de pas loopt met de groei. Wees voorzichtig, want snelle groei kan leiden tot mislukking, wat betekent dat u alles weer opnieuw moet doen.

Ten derde: beslis of u een techbedrijf of een groeier wordt. Er lijkt veel overlap te zijn in de sector, waardoor bedrijven hun focus verliezen. Vind vooral het wiel niet opnieuw uit. Doe onderzoek naar wat er al is dat uw productie kan aanvullen. Om minder kwetsbaar te zijn, werk samen. Ten slotte, wat wordt er in de omgeving gegeten? Breng geen producten mee die niet in de lokale keuken voorkomen. Doe marktonderzoek om uit te vinden welk product je aan de markt kunt toevoegen.


Jan Westra

De grote vraag: een kas of vertical farm?
Volgens Gonneke is de klimaatzone erg bepalend bij de keuze voor een kas of een vertical farm. Bepaalde klimaten laten het niet toe om goedkoop te produceren in kassen, omdat ze veel verwarming of koeling nodig kunnen hebben.

Ten tweede kan, afhankelijk van het gewas dat zal worden geproduceerd, een prijs worden vastgesteld. "Als de productie van bepaalde gewassen in kassen veel goedkoper is, is het vanzelfsprekend om hiervoor te kiezen. Maar gewassen met een toegevoegde waarde die tegen een hogere prijs kunnen worden verkocht, zullen laten zien dat vertical farms de beste optie zouden zijn."

Ellis voegt daaraan toe: "Het niveau van arbeid en automatisering speelt ook een grote rol in het besluitvormingsproces. Als er (betaalbare) arbeidskrachten beschikbaar zijn, zijn beide opties mogelijk. Maar als er een hoge mate van automatisering is, is vertical farming het meest geschikt."


Judith van Heck en Frans Zwinkels

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Hoe kun je een business case bouwen met deze huidige energiecarrousel waarin we leven?
Gelukkig zit iedereen in hetzelfde schuitje, gaf Susanne aan. Wel moeten we kijken naar duurzame energie. Helaas betekent duurzamer niet altijd dat het ook goedkoper is.

"100% groene stroom is zelfs duurder, wat het eigenlijk heel tegenstrijdig maakt. Al met al moet het energieverbruik in de eerste plaats omlaag, en dat kunnen we doen. Het is een uitdaging vanuit zakelijk oogpunt, maar ik ben ervan overtuigd dat we het kunnen, want het is nog steeds mogelijk," voegde ze eraan toe.

Gonneke lichtte dat als volgt toe: "Net als in andere sectoren kunnen overheidssubsidies echt helpen om hierin te innoveren. Bijvoorbeeld door te kijken naar restwarmte van andere sectoren die kassen en indoor farms kunnen gebruiken om hun bedrijf te verwarmen."


De horti dames: Gonneke Gros Gerkema, Marjan Welvaarts, Susanne Mosmans en Ellis Janssen

Welke moeilijkheden kom je tegen bij het opstarten van een nieuw project?
Soms is er een gebrek aan kennis over de teelt en over de markt. "Telkens als we een nieuw project opstarten, bespreken we alle opties voor de telers. We vragen ze welk gewas ze willen telen en waar ze waarde kunnen toevoegen aan de markt. Qua kosten moet het voor hen zinvol zijn. En kapitaal, waar halen ze dat vandaan? We moeten ervoor zorgen dat de business case als geheel werkt, zodat ze een goede ROI kunnen krijgen," zegt Ellis Janssen. Idealiter zouden telers klein beginnen en later opschalen, legt ze uit. Het hangt echter echt af van de wensen van de teler.

Voor meer informatie:
Indoor Farming Nederland 
Gus van der Feltz, Project leader 
gus@feltzwerk.nl
Judith van Heck, Community Builder
judith@imagro.nl 


Priva 
contact.priva@priva.nl
www.priva.com

 

Signify 
www.philips.com/horti 

 

Grodan
www.grodan.com 

Susanne Mosmans, Business Unit Director 
Future Crops
info@future-crops.com 
www.future-crops.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven