"Er is een megatrend voor lokaal geteeld voedsel, en de vraag van consumenten neemt toe, zowel in de retail als in de foodservice. De misvatting bestaat dat deze beweging van lokaal geteelde voedingsmiddelen vooral een fenomeen is van de kuststaten in de VS. Maar het is in feite veel breder en kan worden gezien in gegevens over het hele land," zegt Tobias Peggs, CEO bij Square Roots, een Amerikaanse vertical farm.
Een verandering voor de sector
Square Roots opent nieuwe teeltlocaties in Ohio en Wisconsin: om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar lokaal geteeld voedsel in die staten, het hele jaar door. Dankzij hun modulaire smart-farm platform kan het bedrijf snel een kapitaalefficiënte teeltbedrijf op commerciële schaal uitrollen in om het even welke stad, binnen enkele maanden na het betreden van een nieuwe markt.
Volgens Tobias geeft dit Square Roots de flexibiliteit om zijn vertical farms praktisch overal te bouwen en snel te beginnen met het verbouwen van voedsel om aan de vraag te voldoen.
Tobias Peggs
Een geval van eenheidseconomie en vraag
De reeds gebouwde teeltlocaties in Kenosha en Springfield hebben elk de capaciteit om meer dan 2,4 miljoen verpakkingen van kruiden en bladgroenten per jaar te produceren, allemaal vanuit een 'superefficiënte voetafdruk van slechts 10.000 sq ft. (1000m2).'
De flexibiliteit van het Square Roots platform betekent dat zij de grootte van de teelt kunnen bepalen en specifieke teeltplannen kunnen maken, om aan de lokale vraag te voldoen. De nieuwe locaties zullen kruiden zoals basilicum en koriander telen naast voedzame salade mixen en microgreens.
Square Roots heeft meer dan 200 variëteiten gekweekt in onderzoek en ontwikkeling. En niet alleen bladgroenten en kruiden, maar ook tomaten, bieten, aardbeien, en nog veel meer. De vraag "wat kan Square Roots telen?" is er niet echt een van capaciteit, maar een van eenheidseconomie en lokale vraag, beschrijft Tobias.
"Als bedrijf zijn we zeer klantgericht in onze aanpak om nieuwe aanbiedingen op de markt te brengen. Dit jaar breiden we bijvoorbeeld aanzienlijk uit in slamixen, gebaseerd op een enorme golf van interesse na hun initiële lancering eind 2021. Om heel eerlijk te zijn, waren we een beetje verrast door de grote aantal reacties! Maar sla is een enorme markt en een die de afgelopen jaren weinig innovatie heeft gezien. Dus onze aanpak om gezonde microgreens en knapperige babyblaadjes te mixen voor een super smaakvolle ervaring boordevol voedingsstoffen is zeker de boel aan het opschudden," zegt hij.
Waterscheiding project: CO2 voetafdruk
Square Roots heeft onlangs een project afgerond met Watershed, een onafhankelijke derde partij, om hun scope 1, 2, en 3 emissies te meten (in overeenstemming met de GHG Protocol normen). Dit werd gedaan om hun huidige CO2e voetafdruk te kwantificeren en vervolgens een specifiek plan voor reductie te ontwikkelen dat is afgestemd op de doelstellingen van het Akkoord van Parijs om de CO2-uitstoot tegen 2030 te halveren.
Tobias voegt daaraan toe: "Watershed heeft een vrij uitgebreide analyse uitgevoerd, maar het belangrijkste is dat onze netto bedrijfsemissies voor 2021 4.747 ton CO₂ bedroegen. Hoewel dit in absolute termen een redelijk laag getal is, is het nog steeds het equivalent van ongeveer 2.000 retourtjes door het land in een personenauto. Dat willen we graag naar nul krijgen."
Partnerschap Gordon Food Service
Square Roots werkt nu samen met haar strategische partner Gordon Food Service (GFS), om een zonnepanelenpark met extra batterijopslagcapaciteit online te brengen, die de nieuwste farm, gelegen aan hun distributiecentrum in Springfield, OH, van energie zal voorzien.
Deze initiatieven zijn slechts het topje van de ijsberg, zegt Tobias. "Maar CO2-neutraal worden gaat niet van vandaag op morgen. We zijn nu in staat om elk aspect van het bedrijf te bekijken door de lens van duurzaamheid en beginnen systematisch gekwantificeerde reducties door te voeren."
In maart kondigde Square Roots bijvoorbeeld een nieuw partnerschap aan met URB-E, in eerste instantie in NYC, om hun producten te leveren aan meer dan 100 lokale kruidenierswinkels door gebruik te maken van hun vloot van elektrisch aangedreven voertuigen. Tobias merkt op dat de oplossing van URB-E uiteraard niet voor elke Square Roots locatie zal werken (NYC is een vrij unieke markt gezien de dichtheid ervan). "Maar, bijna al onze retailpartners in de stad zijn binnen 5 mijl van de teeltlocatie. Maar dit is wel het begin van ons streven naar een emissievrije levering, overal, uiteindelijk."
Producten geleverd door elektrisch aangedreven voertuigen in samenwerking met URB-E
Zoals Tobias uitlegt, is GFS een reus in voedseldistributie met meer dan 200 distributiecentra en winkels in heel Noord-Amerika. De nieuwe vertical farms in Wisconsin en Ohio zijn gelegen aan GFS distributiecentra, wat betekent dat GFS klanten nu toegang hebben tot Square Roots' verse producten binnen enkele uren nadat ze geoogst zijn. Deze teeltlocaties zijn belangrijke implementaties in wat een continentaal programma is dat uiteindelijk Square Roots teeltlocaties zal zien op elk distributiecentrum.
Voor meer informatie:
Square Roots
www.squarerootsgrow.com