P&O Ferries heeft 800 Britse werknemers laten gaan ten gunste van goedkopere buitenlandse arbeidskrachten. Het bedrijf heeft door zijn acties niet alleen problemen met Britse wetgevers veroorzaakt, maar ook vertragingen in Dover nadat het zijn activiteiten had stopgezet. De bevoorradingsketen in het VK, die al getroffen was door Brexit en Covid, wordt nu geconfronteerd met nog meer problemen door berichten dat verse levensmiddelen niet in de winkels zullen aankomen als gevolg van geannuleerde veerboten.
De gevolgen van deze crisis in Dover zullen ook de onafhankelijke retailhandel treffen, met mogelijke tekorten aan Europese groenten en fruit. Richard Harrow, chief executive van de British Frozen Food Federation: "Het verkeer van voedsel en drank in en uit het Verenigd Koninkrijk wordt duidelijk verstoord, zoals blijkt uit de 20 mijl stilstaande vrachtwagens in Kent. Dit is vooral een probleem voor verse producten met een korte houdbaarheid, zoals geƫxporteerde zeevruchten en vlees, en voor ingevoerde AGF-producten, omdat de producten door vertragingen bederven en hun waarde vermindert. De diepvriesindustrie heeft het geluk dat onze producten vers blijven, zelfs als ze vertraging oplopen, maar de extra kosten die gepaard gaan met vertragingen zijn nog steeds uiterst problematisch."