"In 2030 willen we een omzet van 1 miljard hebben en daar wordt hard aan gewerkt"

"We werken continu aan het verbeteren van onze marktpositie. Maar ook aan belangrijke zaken zoals rijpingsprocessen, minder arbeidsinzet, efficiëntere belichting, enzovoort. Dat doen we om uiteindelijk een hogere output per m2 te realiseren. Dat is waar het in vertical farming om draait. Tegelijkertijd is het een noodzaak voor de sector om zich te ontwikkelen", zegt Eelco Ockers, CEO bij PlantLab.

"In 2030 willen we een omzet van 1 miljard hebben bereikt, dus daar zijn we nu volop mee bezig. We hebben ook een roadmap waarin staat hoeveel vertical farms we zullen openen om daar te komen. Toch moeten er eerst nog een tiental teeltbedrijven worden gebouwd om dat bedrag te halen." Eelco wijst erop dat de contracten snel gerealiseerd zullen worden.


Eelco Ockers

Focus op Nederland, Duitsland en de VS
PlantLab haalde in februari 50 miljoen euro op en is van plan daar grote dingen mee te doen, zoals het opschalen van onder meer de organisatie en het aantal teeltbedrijven. Om dat te doen zijn zowel mensen als hardware nodig.

Volgens Eelco ligt de focus vooralsnog op Noord-Europa. Met name Nederland en Duitsland zijn belangrijk, maar ook de Verenigde Staten. Al sinds 2014 runt PlantLab een teeltbedrijf in de VS, gevestigd in Indianapolis. "Dit teeltbedrijf bewijst dat ons concept echt werkt. We kunnen in ieder geval laten zien wat we kunnen leveren in de VS, maar ook hier in Nederland. Het heeft jaren van testen gekost om te bereiken wat we vandaag kunnen leveren."

Mede-oprichter Leon van Duijn, CEO Eelco Ockers en Jelle Roodbeen, CFO van De Hoge Dennen zittend voor een PPU

Nieuwe faciliteit
Momenteel bouwt het bedrijf een vertical farm van 15.000m2 in Amsterdam-Zuid. In het nieuwe teeltbedrijf worden meerdere PPU's (Plant Production Units) op elkaar gestapeld, wat bijdraagt aan het verticale aspect van tuinbouw. Binnenin de PPU's wordt eenlaags bedding aangebracht.

De Amsterdamse vestiging van PlantLab levert gewassen aan meerdere retailers en heeft een sterke samenwerking met Picnic, een e-commerce bedrijf dat AGF direct bij de consument aflevert. Dankzij de vele PPU's kunnen ze uiteenlopende gewassen telen voor verschillende klanten, allemaal gebaseerd op specifieke verzoeken. Op dit moment richt het bedrijf zich voornamelijk op de teelt van sla, kruiden, thee en eetbare bloemen. Eelco geeft aan dat alle AGF die beschikbaar zijn op de markt, concurrerend geprijsd zijn en gelijkwaardig aan het marktaanbod.

Marktpotentieel van AGF
PlantLab heeft ook een R&D-faciliteit in Den Bosch. Hier hebben ze meerdere onderzoeken gedaan met verschillende gewassen. Cherrytomaten hebben volgens Eelco veel potentie. Hetzelfde geldt voor aardbeien.

"Uiteindelijk draait alles om schaalgrootte. Met een klein bedrijf is het een stuk lastiger om het allemaal voor elkaar te krijgen. Omdat het een kapitaalintensieve sector is, geldt dit ook voor investeringen. Bij grootschalig telen is het daarentegen een stuk makkelijker om de kosten te spreiden."

Eerlijke kostprijs
Nu de kosten van alle materialen omhoog gaan, verwacht Eelco ook een prijsstijging voor voedingsgrondstoffen te zien. "Zoiets is eigenlijk gunstig voor de vertical farming-sector, en voor de voedingssector in zijn geheel", zegt hij. "Zodat we niet alleen meer gewassen verticaal kunnen gaan telen, maar ook omdat het de hele aanvoerketen eerlijker zou maken."

Voor meer informatie: 
Eelco van Ockers, CEO
PlantLab
info@plantlab.com
www.plantlab.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven