"Tevreden klanten met een gezonde AGF-voorraad"

De supply chain van AGF is voortdurend in beweging. Aanbod, kwaliteit en prijs zijn afhankelijk van oogstopbrengsten in verschillende landen en de klantvraag kan per dag sterk fluctueren, aldus databedrijf WDD. Inkopers van AGF, die hier de juiste balans in moeten zien te vinden, zijn vaak echte vakspecialisten. Ze kennen de wereldmarkt van groente en fruit uitstekend en weten precies wanneer, waar, en wat er wordt geoogst. Ook over kwaliteit en prijs hebben ze vaak al een goed voorgevoel. Er is echter ook een onbekende factor: de verwachte klantvraag.

De kern van het probleem is dat handelaren vaak niet weten hoe ze de grilligheid in de klantvraag zal verlopen, maar wie verder kijkt ziet dat dit niet het geval is. Grilligheid in vraag wordt vaak veroorzaakt door weer, promotie-acties, feestdagen of seizoensinvloeden.

Naast het in kaart brengen van de vraag, moeten handelaren er ook voor zorgen dat de aanwezige voorraad op tijd en tegen de juiste prijs wordt verkocht. Zeker wanneer er sprake is van een omvangrijk product-portfolio worstelen veel AGF-handelsbedrijven met goed voorraadbeheer. Gelukkig zijn er manieren om hier iets aan te doen.

Voorraadoptimalisatie
Door te kiezen voor een dynamisch voorraadoptimalisatiemodel beweegt de AGF-voorraad mee met de verwachte klantvraag. Hierbij wordt ook rekening gehouden met het gewenste service level en het shelflife van de producten. Inkopers krijgen dagelijks een inkoopadvies om daarmee de voorraad op het gewenste niveau te houden.

Inzicht in de voorraadkwaliteit
Een overzicht kan helpen om in één oogopslag de kwaliteit en resterende houdbaarheid van de aanwezige voorraad voor iedereen inzichtelijk te maken. Met zo’n overzicht zie je per product direct hoe gezond de huidige voorraad is.

Verkoopalerts
Een ander handig hulpmiddel zijn verkoopalerts. Daarbij ontvangen verkopers dagelijks een alert waarin ze zien welke producten en partijen in ieder geval vandaag en/of morgen moeten worden verkocht, tegen welke minimale prijs (afhankelijk van kwaliteit en resterende houdbaarheid).

Heatmap productmarge
Nog een hulpmiddel, waarmee je margekillers kan aanpakken, is een heatmap die inzicht geeft in de gerealiseerde bruto productmarge. Dit kan op productniveau, maar ook op partijniveau.

Voor meer informatie:
Jerry de Haan
WDD
Keyserswey 101 
2201 CX Noordwijk
+31 (0)6 42 17 55 12
jerry@wdd.nl   
www.wdd.nl   


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven