Nicolas Calo, Azura Group

"De eerste tomatenteler die aan retail levert en 100% CO2-neutraal is"

Het Frans-Marokkaanse familiebedrijf Azura, met teeltgebieden in de regio Agadir in Marokko en een logistiek platform en hoofdkantoor in Perpignan in Zuid-Frankrijk, is opgericht in 1988 en is onder meer gespecialiseerd in de productie en afzet van tomaten, kruiden en eetbare bloemen. Op Fruit Logistica spraken wij met de verantwoordelijke voor communicatie en marketing, Nicolas Calo, van Azura over de huidige tomatenproductie van het bedrijf.

100.000 ton tomaten per jaar
De tomaten worden in Marokko door 50 tuinbouwbedrijven op 1.000 hectare geteeld, wat betekent dat jaarlijks ongeveer 100.000 ton tomaten kan worden geoogst en afgezet. Tot de belangrijkste afnemers in Europa behoren Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Noord-Europese landen.

Calo: "Wij zijn in heel Europa aanwezig en willen onze klanten de beste producten aanbieden, en zijn ook aanwezig in enkele Oost-Europese landen. Wij willen zichtbaarder zijn in de landen waarnaar wij exporteren en ons onderscheiden door onze duurzaamheid. Onze tomaten gedijen goed onder het natuurlijke licht en de warmte van de Marokkaanse zon. Onze kassen worden niet verlicht of verwarmd."

100% CO2-neutrale tomaten
"We doen erg ons best om zo duurzaam mogelijk te werken. Wij zijn immers de eerste tomatenproducent die aan supermarktketens levert en wij zijn 100% CO2-neutraal. Wij compenseren onze uitstoot in eerste instantie met een strategie om onze CO2-uitstoot intern te verminderen, en verder door deel te nemen aan door de VN gecertificeerde sociale en milieuprojecten. Op dit moment werken wij aan een strategie om onze CO2-uitstoot te verminderen. Onze strategie is afgestemd op het Science Based Target Initiative om consistent te zijn met de IPCC-doelen. Duurzaamheid is geïntegreerd in de strategie van de Groep. Wij zien het als onze plicht," benadrukte Calo. Volgens hem heeft het verbod op plastic in Frankrijk ook bij Azura geleid tot een heroriëntatie op alternatieve verpakkingen.

"We werken momenteel aan nieuwe materialen, onder andere voor de Carrefour-keten. Dergelijke nieuwe verpakkingen moeten echter ook worden gepromoot en in de juiste winkels worden uitgestald. Om dit te doen, is het nodig om samen te werken met retailers en alles te promoten op sociale media."

Calo gaat ook in op de prijsstelling: "Consumenten willen de natuur beschermen en zo duurzaam mogelijk leven. Dit zou echter niet tot hogere prijzen mogen leiden. Wij werken voortdurend aan het verder aanbieden van betaalbare en hoogwaardige producten."


Nicolas Calo

Azura op Fruit Logistica
"Het is veel te lang geleden dat we hier waren, dus we zijn blij dat we al onze vrienden en klanten weer kunnen ontmoeten en onze producten kunnen tonen. Het is ook een goede gelegenheid om meer te laten zien van wie we zijn en wat we doen: onze betrokkenheid van de boerderij tot op het bord van de consument, onze Azura Foundation, enz. Wat zit er in de pijplijn? We werken momenteel aan de volgende versie van onze verpakking," besluit Calo.

Voor meer informatie::
Nicolas Calo
Azura Group
332 rue de Turin
66034 Perpignan - Frankrijk
Tel. : +33 (0)4 68 55 55 44
azura-group.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven