Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Scherpenhuizen, Ruud en Robbert Krul, Henri en Paul Schockman starten Freshclusive

'New kids on the block' in de overzeese AGF-export

Tholen - De afgelopen twintig jaar hadden de broers Robbert en Ruud Krul en Henri en Paul Schockman al meermaals de ambitie uitgesproken om iets voor zichzelf te gaan doen. Het faillissement van Levarht zorgde voor een nu-of-nooit-moment. Per 1 april is Freshclusive gestart met ruim twintig personeelsleden gericht op de AGF-export naar de verre bestemmingen.

"We gaan inkopen vanuit meerdere continenten en een breed assortiment AGF verkopen aan voornamelijk overzeese klanten en willen zo de wereld met elkaar verbinden", vertelt Paul Schockman. "Het voordeel is dat we in de loop der jaren een breed netwerk hebben opgebouwd. Vanuit zowel leveranciers, klanten en dienstverleners hebben we de afgelopen weken enorm veel steun ervaren. Robbert, Ruud en Henri zullen zich voornamelijk op de in- en verkoop richten en op dit moment heb ik de verantwoordelijkheid voor de overige taken op mijn bordje."


Henri, Robbert, Paul en Ruud

Paul ging op 1 april van start, de overige aandeelhouders voegden zich afgelopen maandag bij het team. "We hebben meteen een flinke club mensen aangenomen in wie we het volle vertrouwen hebben. We hadden de unieke gelegenheid om een goede groep mensen te benaderen, die ook in ons verhaal geloofden en graag met ons wilde starten. Hierdoor gaan we meteen met een unieke club mensen van start", vertelt Paul. De verlading vindt plaats bij Scherpenhuizen. Omdat het gros van het Freshclusive-personeel uit de regio Aalsmeer komt, opent het jonge bedrijf volgende week wel een kantoor in de omgeving van Schiphol.

Fundament
"De grote uitdaging is nu om de organisatie in één keer goed neer te zetten. Zaken als certificeringen neem je bij een indiensttreding van een bestaand bedrijf vaak voor lief, maar in de opstartfase is het erg belangrijk dat het fundament meteen goed is. Gelukkig kan ik diverse zaken nu steeds meer bij collega's neerleggen. Over de commerciële kant maak ik me niet zo'n zorgen, de volumes gaan echt wel komen. Daarvoor hebben we een ervaren commercieel team paraat staan. Bovendien hebben we met Scherpenhuizen een krachtige partij achter ons staan, met directe toegang tot de bron."

"Het mooie is dat de activiteiten van Freshclusive en Scherpenhuizen elkaar totaal niet bijten. Scherpenhuizen is een professionele, gestroomlijnde organisatie, waarbij retail het gros van de omzet vertegenwoordigd. Wij zijn in die zin daar een vreemde eend in de bijt, wij gaan juist voor de fijnmazige distributie bij veel verschillende klanten. Dat risico is hoger, maar er zit ook een hogere marge op. Als een klant bij ons een paar doosjes kumquats, eetbare bloemen en carambola's wil bestellen met een grote strik eromheen, dan gaan wij dat regelen. We willen echt een enorm breed assortiment gaan voeren. Kasgroenten zullen een grote productgroep zijn, maar we pakken meteen het volledige assortiment op, inclusief fruit, exoten, vollegrond en citrus, zowel biologisch als conventioneel. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of we gaan het doen."

"We gaan ons echt richten op de overzeese klanten, met een nadruk op het Midden-Oosten, maar ook naar exotische oorden, zoals de Malediven. Ook zullen we naar Noord-Amerika exporteren, maar het is wel een gegeven dat die markt meer en meer zelfvoorzienend is geworden. Dat is in het Midden-Oosten toch een ander verhaal. Met de temperaturen en bovenal het gebrek aan water, blijkt dat je daar wel hele diepe zakken nodig hebt om jaarrond kwalitatief hoogwaardige groenten te telen. Zij zullen daarom voorlopig de importhandel echt nog wel nodig hebben", verwacht Paul. Dat de export naar de verre bestemmingen lastiger is geworden door Corona en de logistieke beslommeringen, beaamt hij. "Maar er zijn nog genoeg kansen op deze mooie markten. We zijn vol vertrouwen en hopen als 'new kids on the block' toe te groeien naar een mooi aandeel in de overzeese export."

Voor meer informatie:
Paul Schockman
Freshclusive
De Schakel 7
5651 GH Eindhoven
info@freshclusive.com
www.freshclusive.com