Prince de Bretagne volgt teeltschema ondanks stijgende energiekosten

Coöperatie Prince de Bretagne is al meer dan 40 jaar gespecialiseerd in het telen van diverse tomatenrassen: ronde rassen, oude rassen en kleine rassen.

"Op dit moment werken we met 80 tomatentelers samen, verspreid over heel Bretagne en stuk voor stuk deel uitmakend van familiebedrijven. Om een optimale kwaliteit te kunnen garanderen worden al onze tomaten met de hand geplukt op het moment dat ze volledig rijp zijn. Om een maximale versheid te kunnen garanderen, worden ze daarna nog dezelfde dag naar onze klanten verzonden. Ons aanbod bestaat natuurlijk uit de klassieke rassen als ronde tomaten, trostomaten en cherrytomaten, maar ook uit enkele vlagenschipproducten als onze Saveurs d'Antan en Ananas d'Antan, waarvoor we de exclusieve rechten hebben", vertelt productmanager bij Prince de Bretagne Juliane Guichaoua.

Het volledige tomatenteeltproces van Prince de Bretagne is GlobalGAP gecertificeerd en een deel ervan wordt verhandeld als 'gewasmiddelenvrij geteeld'. Aan het begin van het seizoen was er sprake van enige ongerustheid vanwege de drastische stijging van de energiekosten, maar de coöperatie maakt zich ondanks dat toch geen zorgen, want financieel gezien gaat het nog steeds goed. "We blijven het oorspronkelijke teeltplan volgen en weten tot nu toe nog altijd de stabiliteit in onze segmenten vast te houden. Het is belangrijk dat onze klanten weten dat we ons aan onze teeltdoelstellingen kunnen houden en houden."

Innovaties op het gebied van verpakkingen
Dit jaar innoveert de coöperatie in de vorm van het aanbieden van producten in 100% kartonnen verpakkingen. "We zetten al sinds september vorig jaar twee van onze producten in deze kartonnen verpakkingen van 250 gr en 750 gr. Dit jaar maken we ons aanbod compleet met drie nieuwe formaten die beschikbaar zijn vanaf de maand april: 350 gr, 500 gr en 1 kg. Deze verpakkingen zijn zorgvuldig ontworpen om de producten een maximale zichtbaarheid te kunnen geven. We wilden verpakkingen ontwikkelen die zowel stevig zijn, met openingen, als goed, dat wil zeggen: betaalbaar voor consumenten en vriendelijk voor het milieu. Het karton, dat 100% recyclebaar is, is bovendien FSC-gecertificeerd en de op de verpakkingen gebruikte inkten zijn niet-mineraal."

Coöperatie Prince de Bretagne is daarnaast overgestapt van de 'babyverpakkingen' van 1 kg, die werden gebruikt voor kleine vruchten, naar cellulose netzakken. "Deze verpakkingen zijn stevig en de tomaten kunnen er niet uit vallen. We zetten deze innovatie ook in voor de netzakken van ronde tomaten van 1 kg."

Om het tomatenassortiment extra onder de aandacht te brengen, lanceert de coöperatie tot slot een krachtig communicatieplan dat tijdens het zomerseizoen in werking zal treden. Als het gaat om de tomatenconsumptie is het zomerseizoen namelijk de beste periode. "Het doel is de historische knowhow van onze telers te promoten, die vanaf juli te zien zullen zijn in verschillende reclamespotjes op een aantal van de Franse nationale tv-zenders."

Voor meer informatie:
Juliane Guichaoua
Prince de Bretagne
juliane.guichaoua@princedebretagne.com  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven