Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oostenrijkse agtech vindt ideale groeirecepten voor gewassen en blijft uitbreiden

"De recente situatie in Oost-Europa heeft ons opnieuw laten zien dat er veel redenen zijn waarom het belangrijk is zuinig met energie om te gaan. Energieverspilling staat haaks op het hele idee van duurzaam voedsel," zegt Stefan Fürnsinn, CEO van Herbeus greens, een Oostenrijkse vertical farm van 1.000 vierkante meter.

Stefan had een passie voor tuinbouw en voelde zich gegrepen door de verspilling en inefficiëntie van het huidige voedselsysteem. Hij was dan ook al vroeg geboeid door het idee van een vertical farm om producten op een duurzame manier bij de consument op tafel te krijgen.


Stefan Fürnsinn

"Het is mijn doel om het voedselsysteem radicaal te verbeteren. We verwachten steeds meer van voedsel, waardoor er meer beperkingen bijkomen. Hierdoor wordt het voor de conventionele tuinbouw een steeds grotere opgave om dit op te lossen. Er wordt veel werk verricht op het gebied van digitalisering en optimalisering van de conventionele tuinbouw. Daarnaast is vertical farming een ander revolutionair gebied", legt Stefan uit.

Herbeus greens heeft twee belangrijke productlijnen. De eerste omvat de speciale producten waaronder diverse microgreens en speciale kruiden vallen. De tweede lijn is de saladelijn van het bedrijf, die zich richt op salademixen en bladgroenten. Volgens Stefan heeft Herbeus greens meer dan 400 rassen getest. Daarvan worden er al meer dan 30 op commerciële schaal in het bedrijf geproduceerd en er worden er nog meer ontwikkeld.

"Elke gewascategorie heeft een op maat gemaakt productiesysteem nodig, dus stap voor stap voegen we het ene ras na het andere toe. We hebben nu al een van de breedste portfolio's in de sector, maar we zullen snel blijven uitbreiden", zegt Stefan. Een opwindende ontwikkeling op langere termijn is de teelt van zachtfruit, wat op dit moment nog niet economisch levensvatbaar is. Bessen zouden in de komende jaren wel op de markt kunnen komen. 

Toewijding aan duurzaamheid
Stefan legt uit dat Herbeus greens zich inzet voor een duurzaam milieu en deze prioriteit nastreeft door de efficiëntie in haar farm te verbeteren en de hoeveelheid afval te verminderen. Zo gebruikt Herbeus greens bijvoorbeeld 100% gerecycled materiaal voor haar verpakkingen. De precieze verpakking hangt af van de klant, waarbij producten bestemd voor supermarkten en direct-to-consumer een verpakking vereisen die esthetisch aantrekkelijker is. De verkoop aan hotels daarentegen is minder esthetisch en meer functioneel.

Herbeus greens streeft niet alleen naar zero waste op het gebied van verpakkingen. Het gebruik van LED-verlichting zorgt ook voor minder verspilling op het gebied van energie. Dankzij de meest efficiënte verlichting en de keuze van het optimale lichtspectrum, vermindert Herbeus greens zijn elektriciteitsverbruik en verhoogt het de efficiëntie van het lichtgebruik van de planten.

"Het is gewoon niet oké om energie te verspillen, dus hebben we de LED-verlichting geoptimaliseerd naar onze behoeften. We hebben gewerkt aan de selectie van de juiste spectra en we geven geen licht wanneer de planten het niet nodig hebben. De huidige energieprijzen zijn een extra motivatie om voortdurend te werken aan het optimaliseren van ons elektriciteitsgebruik," legt Stefan uit.

Verkopen in vijf landen en op zoek naar uitbreiding
Het bedrijf verkoopt aan verschillende klanten verspreid over vijf landen en biedt zowel gesneden als niet-gesneden producten aan om zo aan de behoeften van de klanten te voldoen. Herbeus greens is ook bezig met het ontwerpen van een nieuw teeltbedrijf, dat waarschijnlijk in de EU of in het Midden-Oosten zal liggen.

"We willen onze kanalen altijd verder uitbreiden. We verkopen via honderden supermarkten, direct-to-customer, de groothandel en online. Elke vertical farm moet de ideale plaats vinden - de kritische massa. Bij de opbouw in een nieuw land komen we binnen met een bewezen business model," zegt Stefan.

Voor meer informatie:
Stefan Fürnsinn, CEO
Herbeus greens
herbeusgreens.com

Publicatiedatum: