Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markt wacht met smart op Hollandse hete pepers

Tholen - Medio maart was het aanbod hete pepers zeer beperkt. Een winterdipje in Spanje en Marokko, droogte in Uganda en fytosanitaire beperkingen bij de export uit zowel Afrika als de Dominicaanse Republiek, maakten dat er slechts mondjesmaat pepers binnenkomen. Met smart wachtte de markt op Hollandse hete pepers.

“Er zijn bijna geen hete pepers op de markt te krijgen,” concludeert Hamid Haddouch van Chili & Pepper aan het begin van week 11 in een interview in vakblad Primeur. “Het is nu wachten op de productie uit de Nederlandse kas.”


Steeds meer soorten pepers komen uit Nederlandse kassen: Habanero peper

Die producties komen traditioneel vanaf eind maart/begin april weer op gang. “De echte hete pepers hebben warmte en licht nodig voor hun speciale smaak. Veel eerder oogsten is heel moeilijk,” weet de handelaar, die in het verleden zelf ook nog pepers teelde.

Hamid teelde tot een aantal jaar terug pepers in Marokko. Uit dat land kwamen de afgelopen wintermaanden veel pepers, net als uit Spanje. “Beide landen waren sterk aan de markt. De februari kou heeft echter voor een dip in productie gezorgd.”

Hierdoor ligt de aanvoer op moment van spreken lager. “De vraag is nu of de telers de planten in Marokko en Spanje hebben weggehaald en opnieuw gaan planten of dat ze de teelt doortrekken. Als je naar de prijzen kijkt, verwacht ik dat ze misschien wel dat laatste doen. Op die manier is hun dip in de productie zo kort mogelijk en profiteren ze mee van de hogere prijzen vanwege de tijdelijke schaarste op de markt.”

Tsunami
Vanwege de schaarste wijken handelaren uit naar andere teeltgebieden. Eén daarvan is ’s winters doorgaans de Dominicaanse Republiek. Een exportverbod voor de telers daar maakt dat deze winter dit land afvalt. “De telers kunnen er niet aan de strenge fytosanitaire eisen voldoen. Ze zijn er nog niet zover dat ze goed labtesten uit kunnen voeren op residu van gewasbeschermingsmiddelen.”

Hamid zelf importeert jaarrond pepers uit Oeganda en Rwanda. Ook hier spelen fytosanitaire regels telers parten. “In Rwanda zijn veel telers gestopt vanwege problemen met de Afrikaanse fruitmot. Hierdoor is er maar weinig export uit Rwanda momenteel. Bij binnenkomst wordt er regelmatig een zending onderschept vanwege vondsten van de mot.”


Buitenteelt van habanero in Oeganda

Ook in Oeganda zijn er problemen met de fruitmot, ziet Hamid, die grappend opmerkt dat de handel in pepers niet goed voor je bloeddruk is, terwijl pepers eten juist je bloeddruk verlaagt. “De helft van de zendingen uit Oeganda ondergaat een labtest op residu van gewasbeschermingsmiddelen. Dat geeft onzekerheid en brengt ook extra kosten met zich mee.”

Medio maart is net als uit Rwanda ook de aanvoer uit Oeganda beperkt, al komt dat eerder door het droogteseizoen. “Hierdoor is er weinig product beschikbaar. Na het droogteseizoen trekt dat wel weer aan.”

Tegen die tijd is het mei, verwacht Hamid. Op dat moment is zijn verwachting dat de markt overspoeld wordt met hete pepers vanuit allerlei landen. “De telers in Nederland zijn dan in productie, net als telers in Spanje en Marokko die doorgaan tot in juni. En als het weer regent in Oeganda, komen ook die producties weer op gang. Ik verwacht daarom dan een tsunami aan pepers.”

Zorgen maakt hij zich er niet over. “Voor hete pepers uit Oeganda heb ik speciale klanten die jaarrond kiezen voor de authentieke smaak en pittigheid die de pepers hier hebben. De kenners weten dit te waarderen.”

Habanero uit Oeganda

Lokaal product uit de Nederlandse kas onderscheidt zich met kwaliteit en een langere houdbaarheid. “Daarmee heeft product uit de kas een aparte positie, ook als er overal aanbod is. Bovendien maakt een PlanetProof-certificering, bovenop GlobalGAP, dit product onderscheidend ten opzichte van import.”

Hardlopers
Chili & Pepper is gespecialiseerd in habanero pepers – “dit blijven bij ons de hardlopers”, maar Hamid ziet de laatste jaren een groeiend aanbod aan andere hete pepers ontstaan. Steeds meer soorten komen ook uit de kas. “Vijf jaar terug hadden we veel rode habanero’s en ook wat gele habanero’s, een soort die in Nederland erg gewild is. Nu zie je, ook internationaal, de vraag naar allerlei kleuren habanero’s toenemen.”

Ook de vraag naar andere soorten zit in de lift. Hamid noemt naga pepers en carolina reapers. “Drie jaar terug hadden wij die niet in ons assortiment. Inmiddels wel, zelfs uit Nederlandse kas. Klanten vroegen erom.” Om de stijgende vraag naar het nicheproduct in te vullen is het areaal bij Chili & Pepper licht gegroeid. “We telen altijd wat extra voor nieuwe klanten.”

Het blijft echter een nicheproduct, waarschuwt Hamid. “Heel hard groeien is er daarom niet bij. Het zijn de traditionele telers met verwarming die in het voorjaar al voor de aanvoer zorgen. In de zomer komen er wel vaak wat kleinere telers bij. Zij zijn echter maar een relatief korte periode op de markt.”

Het product gaat naar klanten in Nederland en in het buitenland. Het Verenigd Koninkrijk is een van die buitenlandse bestemmingen. De Brexit maakt de export op het VK moeilijk, zeker bij een product als cayennepeper. “Daarvan stuur je containers vol die kant op. Voor de habanero zijn een aantal hele pallets al een serieus volume. De Brexit brengt heel veel extra papierwerk met zich mee. Iedereen merkt dat, ook bij andere producten. Het kostenprobleem hebben we daarom ook allemaal. Je kunt beperkt kosten doorberekenen. Uiteindelijk moet je mee met wat de markt doet. Je kunt jezelf niet uit de markt prijzen. Bovendien moet ook jouw klant het product nog weer goed kunnen verkopen. Wij hebben al tien jaar vaste klanten en die wil je niet laten vallen.”

De consument kiest hete pepers steeds vaker als smaakmaker, merkt Hamid. “Zeker mensen die gewend zijn om wat heter te eten hebben die behoefte.” Je ziet het volgens Hamid ook terug in het supermarktschap. “Daar kom je naast de ‘gewone’ sambal tegenwoordig ook allerlei sauzen gemaakt met habanero’s tegen. De gewone sambal is voor sommigen niet meer genoeg,” lacht hij.

Chili & Pepper levert meer dan alleen pepers. Het assortiment bevat onder meer ook diverse soorten aubergines.

Naast pepers levert Chili & Pepper ook steeds meer andere speciale producten, waaronder diverse varianten aubergines, sopropo, yams uit Ghana, bakbananen en okra. In Marokko teelt Chili & Pepper deze inheemse groenten voor de Thaise en Indische keuken. “Ravaja, thai eggplant, karela en bullet chili, dat is goed gelukt. Voor deze speciale groenten hebben we ook klanten. Wie weet volgt daar ooit ook nog echte kasteelt van. In Nederland ben ik die nu nog niet veel tegenkomen. Misschien dat we deze groenten ook hier kunnen inburgeren."

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.    

Voor meer informatie:
Hamid Haddouch
Chili & Pepper The Netherlands
hamid@chili-pepper.nl    
www.chili-pepper.nl