Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Boerderij Luysterburg opent derde onbemande boerderijwinkel voor Brabantse streekproducten

Tholen - Wat ooit begon als een cadeau voor Moederdag, is inmiddels uitgegroeid tot zelfbedieningswinkels en webwinkel, naast de al bestaande boerderijwinkel Luysterburg. Ook in de korte keten moet je met de tijd meegaan, vindt Ellen Luysterburg, 4e generatie in het bedrijf.

Dinsdag opende Boerderij Luysterburg, in samenwerking met Food-Zuply, bij een tankstation in Steenbergen de derde onbemande boerderijwinkel waar consumenten ‘kraakverse boodschappen direct van het land, gemaakt door Brabantse boeren’ kunnen kopen of afhalen. “Daarvoor hebben we een eigen Luysterburg bestelapp gelanceerd, waarbij klanten zelf kunnen kiezen wanneer ze het willen afhalen bij een van onze drie locaties. Wij zorgen er dan voor dat hun boodschappen klaarstaan in de automaat, die klanten met een code kunnen openen”, vertelt Ellen.

Ze stapte een aantal jaar geleden vanuit de bancaire sector over naar het familiebedrijf en wil het klaar maken voor de toekomst. “Als je wilt dat het doorgaat naar de volgende generatie moet je meebewegen en innoveren. Dit is echt een aanvulling op wat we al hebben opgebouwd met de boerderijwinkel, maar mensen zijn ook op zoek naar gemak en hebben niet altijd zin of tijd om naar de boerderijwinkel te komen. Daarnaast hoop ik op deze manier nog meer mensen kennis te maken met verse boerenproducten uit hun buurt.”

De eerste boerderijautomaat staat op het eigen erf in Heerle. Die deed de familie op Moederdag cadeau aan Henny die startte met de aardbeienteelt op het bedrijf. “Ze wilde haar aardbeien zo graag ook vanuit een automaat verkopen, dat is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen hobby geworden.”

Op de boerderij van de familie Luysterburg wordt er sinds 1921 druk geboerd. Eerst met vee, maar dat werd in 1986 afgebouwd toen René en Henny het overnamen. Henny kwam van een fruitbedrijf en wilde graag beginnen met aardbeien. Het vee verdween en heeft plaatsgemaakt voor de aardbeienteelt. Een andere belangrijke teelt kwam er in 2011 bij toen zoon Rob de aspergeteelt introduceerde op het bedrijf. Vorig jaar zijn ze ook gestart met de snijbonen teelt. De boerderijwinkel is altijd al een onderdeel van het bedrijf geweest, waar naast eigen producten ook producten van lokale telers verkopen. Het enthousiaste winkelteam zorgt ervoor dat iedere klant een stukje boerderijwijsheid mee naar huis neemt.

Ellen wilde de korte keten verkoop graag verder uitbreiden en richting de stad brengen. Vorig jaar opende, als pilot met Food-Zuply, een onbemande boerderijwinkel in winkelcentrum Tolberg in Roosendaal. Het was zoeken om uit te vinden wat de wensen van de stadse consumenten zijn. “Ik had gedacht dat ik van de ervaring vanuit onze boerderijwinkel en de op automaat op het erf wel ongeveer wist wat klanten wilden, maar daar heb ik me op verkeken. Het is een heel ander publiek. In Tolberg heb je op 1 minuut afstand lopen 2 supermarkten, een bakker, slager, kaasboer: kortom heel veel keus. Mensen kopen daar in vergelijking met onze consumenten in Heerle veel meer per dag, dus het gaat om heel andere hoeveelheden en behoeftes. Ik moest echt zoeken naar wie is mijn doelgroep en hoe die te bereiken.”

De derde automatenwinkel ligt op een high traffic locatie bij een tankstation in Steenbergen. Samen met de bestelapp is het de bedoeling om naast impulsaankopen ook te proberen de klanten te bereiken die hun weekboodschappen komen doen. Via punten sparen in de app met daaraan verbonden acties als exclusieve uitje naar de telers en boeren waar Luysterburg meer samen werkt, blogs en social media, hoopt Ellen dat klanten zich meer bewust te maken met waar hun voedsel vandaan komt en boodschappen doen bij Luysterburg in hun routine krijgen.

“Het is een aanvulling op wat we al hebben met persoonlijk contact via de boerderijwinkel. Dat blijft ook heel belangrijk, maar als je wilt dat je voor wil bestaan moet je meebewegen met de markt”, besluit Ellen.

Voor meer informatie:
Team Boerderijwinkel Luysterburg
Herelsestraat 173
4726 SR Heerle
www.luysterburgbv.nl