Rewe is op innovatiekoers: in de Duitse gemeente Pettstadt in Oberfranken, die 2.000 inwoners telt, test de Duitse supermarktketen een nieuw format onder de naam 'Josefs nahkauf BOX'. Dit format moet in de toekomst de verzorging met verse levensmiddelen en producten voor dagelijks gebruik in de gemeente garanderen.
Het testconcept aan de Ohmstraße 15 is een zogenaamde 'walk-in store': op een verkoopoppervlak van circa 39 vierkante meter, centraal in de gemeente gelegen en gerund zonder personeel, kan de klant zeven dagen per week en 24 uur per dag inkopen doen. Daarbij kan gekozen worden uit een assortiment van circa 700 producten. Van een appel tot aan een tandenborstel kan men hier alles voor dagelijks gebruik vinden. Er wordt zonder contant geld aan een self-checkout kassa met pinpas of creditcard betaald.
Foto: REWE Markt GmbH/Achim Bachhausen
Het concept van de 'walk-in store' is klantvriendelijk, eenvoudig en biedt een ongecompliceerde inkoopbeleving. Met hun pinpas of creditcard krijgen klanten rond de klok toegang tot de store. Daar kunnen ze zich vrij bewegen en hun inkopen in alle rust samenstellen. Het assortiment reikt van verse groenten en fruit, zuivel- en diepvriesproducten, droogwaren en alcoholvrije dranken tot aan tandenborstels en sigaretten uit de sigarettenautomaat. Bij de assortimentssamenstelling werd een bijzonder zwaartepunt gelegd op Rewe's eigen merken, bio-producten in alle productgroepen evenals regionale en lokale leveranciers. Alcoholische dranken zijn niet in het assortiment te vinden.
Er wordt zonder contant geld betaald. De klanten betalen hun aankopen met een pinpas of creditcard aan een self-checkout kassa, waar ieder product zelfstandig gescand moet worden. Na het betalen kunnen de klanten de winkel met hun aankopen verlaten.
Het runnen van de store inclusief de productvoorziening, het onderhoud en de interieurverzorging wordt bij dit concept door een nahkauf-winkelier gedaan.
Voor meer informatie:
Rewe Presse