Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Segment agrofood blijft groeien bij Havenbedrijf Rotterdam"

Jaarlijks passeren ruim vijftien miljoen containers de Rotterdamse haven. Een groot deel daarvan bevat verse groenten en fruit voor de import of export. Al die containers moeten snel, goed en betrouwbaar getransporteerd worden, van én naar de haven. Anne Saris, business manager agrofood bij Havenbedrijf Rotterdam, zegt in een interview met Greenport West-Holland: "Het is belangrijk dat ondernemers betrokken worden bij nieuwe initiatieven." 

Welke ontwikkelingen ziet het Havenbedrijf in het vervoer van groenten en fruit?
"Het segment agrofood bedraagt nu 13 tot 15% van de totale containeroverslag. Dat komt neer op 19 miljoen ton per jaar. Daarvan bestaat 46% uit de import van groenten en fruit. Dat segment blijft groeien. Voor komend jaar verwachten we een wereldwijde groei van 5% op het reefertransport (transport van temperatuurgevoelige goederen). Daarnaast zie je dat de overslag agrofood zich steeds meer verplaatst van de stedelijke havengebieden naar de Maasvlakte", aldus Anne.

Welke gevolgen heeft dat?
"Die groei faciliteren we op drie manieren. Allereerst de infrastructuur. Zo ontwikkelen we de Rotterdam Food Hub en bouwen we alvast de kades bij de Maasvlakte uit voor een verdere uitbreiding van de bestaande terminals en zijn diverse coldstore operators bezig met uitbreidingen (o.a. Cool Port en Eurofrigo). Als het gaat om digitalisering faciliteren we bedrijven op het gebied van het delen van data. Een voorbeeld daarvan is, op blockchain technologie gebaseerde, Quay Connect die we ontwikkelden met het GroentenFruit Huis en een aantal verladers; dat wordt al veel gebruikt door partijen met vers-export naar het VK. En het derde onderdeel zijn de verschillende vervoersmodaliteiten en bereikbaarheid van/naar de haven, onder meer op het gebied van barges (clusters van containers: een barge is een binnenvaartschip) en het reeferpunt voor Dutch Fresh Port."

Er wordt gesproken over een cargoloop (een hyperloop voor goederen). Gaat die er komen?
"De haven blijft groeien. Daarom kan een cargoloop een interessante ontwikkeling zijn. Havenbedrijf Rotterdam is dan ook aangesloten bij het convenant dat onderzoekt of zo’n cargoloop haalbaar is."

Nieuwe vervoersmodaliteiten vragen grote investeringen. Hoe zien jullie daarin de rol van regionale en lokale overheden?
"Allereerst is het belangrijk dat ondernemers – zoals telers, importeurs en exporteurs – bij nieuwe initiatieven worden betrokken. Als de markt een nieuwe ontwikkeling niet wil, dan loopt een overheid het gevaar subsidies te geven aan iets wat niet haalbaar is. Maar het inpassen van een nieuwe modaliteit betekent ook vaak dat processen moeten worden aangepast, bijvoorbeeld omdat containers overgeslagen worden van een truck op een trein. Dan is het belangrijk dat een overheid commitment toont en kijkt hoe die kosten gezamenlijk gedekt kunnen worden."

Op welke manier werken jullie daarin samen met andere, regionale partijen?
"We werken van nature veel samen met organisaties om ons heen, zoals met de Provincie Zuid-Holland, het provinciale programma MoVe én dus ook met Greenport West-Holland. Zo mocht ik pas een presentatie geven aan de Greenboard over de versstrategie van Havenbedrijf Rotterdam. Iedereen heeft in die samenwerking zijn eigen rol. Het gaat er daarbij vooral om: hoe kun je elkaar versterken?"

Bron: Greenport West-Holland

Publicatiedatum: