Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse leveranciers stoppen met contractprijzen, waardoor telers voor nieuwe uitdagingen komen te staan

Britse leveranciers stoppen met contractprijzen, waardoor telers voor nieuwe uitdagingen komen te staan. Claire Hartry van NFU Energy geeft tekst en uitleg. "Onze telers zijn bijzonder kwetsbaar voor hoge prijzen en daarom hebben we een lijst opgesteld met de meest gestelde vragen om te proberen de onzekerheid wat weg te nemen." 

Waarom is het zo moeilijk om klanten prijzen voor nieuwe contracten te geven?
In de afgelopen twee weken zijn de prijzen op de energiemarkt zo enorm gestegen dat veel leveranciers helemaal geen contractprijzen meer bekendmaken. De redenen hiervoor zijn divers, maar door Brexit, Covid en Rusland dat de oorlog is gestart, zijn de prijzen op de wereldmarkt in een opwaartse spiraal terechtgekomen en het ziet er niet naar uit dat dit snel zal afnemen. De eenheidstarieven die de Britse energieleveranciers momenteel aanbieden zijn zo hoog dat ze het niet kunnen verantwoorden om klanten langetermijncontracten aan te bieden. Zodra de markt tot rust is gekomen, zullen zij de prijzen weer gaan verhogen.

Mijn contract is afgelopen of loopt binnenkort af; wat moet ik doen?
Elke leverancier is weer anders. Maar bij de meeste KMO's en commerciële bedrijven zult u na afloop van het contract overgeleverd zijn aan de tarieven die de leverancier hanteert. Deze tarieven zijn meestal veel hoger dan een contracttarief en kunnen dus het beste vermeden worden.

Moet ik tarieven accepteren die buiten het contract vallen?
In situaties waarin het alternatief is om een contract van minimaal 12 maanden af te sluiten tegen niet-concurrerende tarieven of wanneer er helemaal geen prijzen beschikbaar zijn, zullen sommige klanten besluiten om deze niet-contractuele tarieven te nemen totdat er weer concurrerende prijzen beschikbaar komen. Het is niet ideaal, maar het kan gunstiger zijn dan voor een langere periode aan hoge tarieven vast te zitten. 

Mijn contract is nog niet aan het vernieuwen, maar meestal vernieuw ik het eerder; wat moet ik doen?
Op dit moment, als gevolg van de volatiliteit van de markt is ons advies dat als u verlengt dit niet voor langer dan 6 weken te doen, zodat we de markt kunnen monitoren om te proberen en te profiteren van eventuele prijsdalingen.

Wat kan ik in de tussentijd doen om ervoor te zorgen dat ik klaar ben voor de prijzen?
Om er zeker van te zijn dat we snel kunnen handelen als de prijzen weer op een aanvaardbaarder niveau komen, kunnen we u veel sneller prijzen sturen door ons uw leverings- en verbruiksgegevens te verstrekken zodra deze beschikbaar zijn. Als u een grote commerciële gebruiker bent, hebben wij een verklaring van volmacht nodig zodat wij uw verbruiksgegevens kunnen verzamelen en de prijzen kunnen aanbesteden. Als u dit op tijd doet, kunnen wij u binnen 5 werkdagen prijzen geven in plaats van dat het enkele weken duurt om de gegevens te verzamelen.

Waarom stijgen de prijzen en wat kan er op iets langere termijn gebeuren?
Veel van onze elektriciteit wordt gemaakt van gas, Rusland levert momenteel ongeveer 40% van de gastoevoer naar de EU, ongeveer 4% van die naar het VK en een deel daarvan loopt via Oekraïne. Hoewel er momenteel geen tekort aan gas is, maakt de markt zich zorgen over de gevolgen van langlopende sancties en de daaruit voortvloeiende politieke besluiten om de export (en import) aan beide kanten te beperken. Naarmate de lente vordert en de zomer dichterbij komt, neemt de behoefte in ons land aan gas af (minder warmte en meer opwekking met PV/windenergie). Dit zal naar verwachting de prijzen op korte termijn drukken, maar we verwachten niet dat de prijzen zullen dalen tot het niveau van begin 2021; we adviseren u om rekening te houden met hogere energiekosten op langere termijn.

Welke andere manieren zijn er, naast slim omgaan met contracten, om ons op langere termijn tegen dit soort situaties te beschermen?
Hoeveel u verbruikt is net zo belangrijk als hoeveel u betaalt als het gaat om het maken van een besparing. Wij kunnen u ondersteunen bij het toekomstbestendig maken van uw bedrijf met acties zoals haalbaarheid van hernieuwbare energiebronnen, energie-efficiëntieaudits en onze volledige Renewable Energy Solutions-service. Dit is om u te helpen bij de implementatie van duurzame energieopwekking op uw bedrijf, zodat u beschermd bent tegen de volatiliteit van de markt en de mogelijkheid hebt om uw eigen overtollige energie terug te verkopen aan het net.  

Voor meer informatie:
NFU Energy
+44 024 7669 6512
www.nfuenergy.co.uk 
 
 
Publicatiedatum: