Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Een bezoek aan Jones Food Company

"Door onze eigen fabrieken te bouwen, kunnen we concurreren met geïmporteerde producten"

Sinds de oprichting van het teeltbedrijf The Scunthorpe in 2018, is JFC nooit meer gestopt met de teelt. Het kostte CEO James Lloyd Jones ongeveer 1,5 jaar om alles goed op elkaar af te stemmen. Door groot te beginnen, werd het betaalbaar om de teelt op peil te houden. De 5000m2 kweekruimte bestaat uit 17 lagen en is 12m hoog.

Bekijk hier onze fotoreportage.

Het teeltbedrijf uit het Britse Scunthorpe werd in 2018 opgezet en is sindsdien nooit meet gestopt. Het kostte CEO James Lloyd-Jones ongeveer 2 jaar om alles op orde te krijgen, waarbij ROI, productkwaliteit en opbrengstconsistentie onder de loep werden genomen. Gewassen werden betaalbaarder, omdat er vanaf het begin op grote schaal werd geteeld. Zo kon de teelt verantwoord worden.

Elke maand wordt 15 ton basilicum geoogst en naar JFC-klanten verzonden. In Scunthorpe heeft JFC zich gespecialiseerd in het telen van basilicum voor meerdere kanalen, waaronder de retailhandel, leveranciers van receptenboxen en restaurants. Het bedrijf verpakt de producten niet in een verpakking die klaar is voor het schap, maar in kratten die aan hun klanten worden geleverd.

"Concentreren op één product betekent voor nu dat we vanuit een leveranciersperspectief de efficiëntie en kwaliteit kunnen verbeteren en de noodzaak om zelf te verpakken kunnen wegnemen."

Naast basilicum teelt JFC ook peterselie, koriander, gerstegras, bieslook en rozemarijn. De telers voeren op verzoek van klanten ook andere testen uit in de faciliteit. "We weten dat we concurrerende prijzen hebben, omdat we in 2020 consequent aan supermarkten hebben geleverd. Onze basilicum is landelijk te vinden naast traditionele kruidenleveranciers in white-label producten." De vertical farm dekt 8% van haar elektriciteitsverbruik via zonne-energie door middel van panelen die op het dak zijn geïnstalleerd.

Romy legt uit dat de locatie in Scunthorpe een hergebruikt koelhuis was, een betaalbaar alternatief voor traditionele tuinbouwgrond, waardoor de bedrijfsvoering automatisch betaalbaarder werd. Aangezien er in Noord-Lincolnshire ook goede afzetkanalen zijn, kunnen de producten snel en efficiënt van de teler naar de klanten worden vervoerd. De centrale ligging van Scunthorpe betekent ook dat de grotere steden in de omgeving vlakbij liggen.

Lydney's teeltbedrijf van 15.000m2
Het 15.000 m2 grote teeltbedrijf in Lydney moet in het vierde kwartaal van 2022 klaar zijn. Naast het nieuwe teeltbedrijf in Lydney, ook bekend als JFC2, zal Jones Food Company een kleinere faciliteit in Bristol openen die hun innovatiebasis zal worden. Het Innovation Center bestaat uit acht kweekkamers waar het team diverse O&O-proeven kan uitvoeren om de kweekparameters voor mogelijke toekomstige gewassen vast te stellen. Door nieuwe partnerschappen en het huidige klantenbestand te versterken, is JFC2 in staat om uiteindelijk meer producten aan te bieden en meer capaciteit te benutten.

Het doel is om het verplanten, oogsten en vele andere taken binnen het nieuwe teeltbedrijf te automatiseren. "We hebben veel geleerd van dit teeltbedrijf, dus er zullen veel verbeteringen komen op verschillende aspecten." Er wordt gezegd dat James zijn zinnen al heeft gezet op JFC3 en JFC4, met de focus op co-locatie met de partners van het bedrijf, waardoor een efficiënte aanvoerketen ontstaat.

Romy heeft bekendgemaakt dat JFC2 volledig zal draaien op zonne-energie om volledig van het net af te zijn. Gezien de alsmaar stijgende energieprijzen is het bedrijf van plan om de vertical farm te voeden met duurzame energie om zo een duurzame bron van producten te garanderen. Vanwege de hoge vochtigheidsgraad in de farm (68% vochtigheid) wordt water opgevangen en hergebruikt in het filter. Daarnaast wordt regenwater gefilterd door UV-C licht en terug in de farm gebracht om zoveel mogelijk gebruik te maken van duurzame bronnen.

Het bijzondere aan JFC2 zijn de verschillende klimaatmogelijkheden in een kweekruimte. De nieuwe kwekerij maakt het mogelijk de luchtstroom, HVAC en klimaatomstandigheden te variëren tussen de verschillende delen. Zo kan het ene deel warm zijn, terwijl het ander wat minder warm is. De bedoeling is om gewassen zoals koriander en peterselie tegelijkertijd te produceren, waarbij de omstandigheden vergelijkbaar zijn maar de temperaturen licht variëren.

Productproeven
JFC is altijd op zoek naar manieren om de teeltparameters en -recepten, het substraat en de zaadvariëteiten te verbeteren. "Als het met name opbrengst- of kwaliteitsvoordelen laat zien, zullen we het geleidelijk invoeren met een proef op grotere schaal, waarbij we nieuwe parameters toevoegen om te zien hoe het zal presteren. We hebben het geluk dat we dit op grote schaal kunnen doen om overhaaste beslissingen te vermijden. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een op maat gemaakt mengsel van matrassen en wol getest om de groei van zaailingen te maximaliseren," zegt Hannah, R&D-specialist bij JFC.

Romy wijst erop dat de grootte van de vertical farm de massaproductie echt veel gemakkelijker maakt. In de toekomst zal het bedrijf naast basilicum ook een assortiment zachte kruiden aanbieden.

JFC streeft ernaar een grote verscheidenheid aan verticale tuinbouwproducten aan te bieden, waaronder aardbeien. Dit zal worden bereikt door een soepele doorstroming in het bedrijf en vooral door automatisering. "We zijn vrij terughoudend in het vrijgeven van informatie, omdat deze continu verandert! Toch streven we ernaar de productie zo efficiënt mogelijk te maken. Op de lange termijn gaat het dus om meer automatisering en AI, zodat de gewassen betaalbaarder worden."

James voegde daaraan toe: "Door het ontwikkelen, bouwen en bezitten van onze eigen plantenfabrieken, hebben we een bedrijfsmodel ontwikkeld waarmee we aanzienlijk grotere aantallen kunnen telen. Dit tegen een prijs die het mogelijk maakt dat we het hele jaar door groenten op de markt kunnen brengen, zodat we kunnen concurreren met geïmporteerde producten. Deel uitmaken van een veilige aanvoerketen is voor JFC van het grootste belang en wij zien daar de toekomst."

Voor meer informatie: 
Jones Food Company
info@jonesfoodcompany.co.uk
www.jonesfoodcompany.co.uk

Publicatiedatum: