De coronacrisis heeft tot nu toe eenduidig bijgedragen aan een toegenomen bewustzijn voor regionaal geteelde levensmiddelen. Niet alleen in Duitsland, maar ook in buurlanden ziet men in crisistijden een hogere waardering voor de eigen land- en tuinbouw, in het bijzonder voor groenten en fruit, vertelt Goy Grosbusch, bedrijfsleider van het gelijknamige familiebedrijf en een grote versleverancier van Luxemburg.
E-commerce in opmars
"De consumptie van groenten en fruit heeft gedurende de gehele crisis een opleving doorgemaakt", blikt Goy terug. De betekenis van e-commerce is daarbij belangrijker geworden, zegt hij verder." Op de eerste dag van de lockdown hebben we een online-shop voor consumenten gelanceerd en het resultaat was alles bij elkaar zeer positief. In tijden voor corona deden vooral de jongere consumenten online inkopen, tegenwoordig maakt ook de 50+ generatie gebruik van de onlinehandel, waardoor de e-commerce een merkbare groei heeft doorgemaakt."
Goy Grosbusch runt het familiebedrijf nu in de vierde generatie
Meer regionaliteit, meer bio
Als gerenommeerde fruitgroothandelaar in het groothertogdom Luxemburg streeft de firma Grosbusch ernaar om regionaal geteelde producten aan te bieden en de Luxemburgse land- en tuinbouw tegelijkertijd te stimuleren. "Regionaal betekent bij ons ofwel uit Luxemburgse teelt, ofwel uit een straal van 100 km, waardoor we ook terug kunnen vallen op producten uit de grensregio."
Vergeleken bij andere Europese landen zijn de teeltkosten in een klein land zoals Luxemburg extreem hoog, wat wederom een concurrentienadeel vormt. Goy: "De Luxemburgse land- en tuinbouw beweegt zich geleidelijk van de klassieke vollegrondsteelt richting kasteelt, waarbij onder andere biologische teelt een belangrijke rol speelt. De vraag is echter veelvoudig groter dan het totale volume aan regionaal geteelde producten."
Al sinds vele jaren is het bedrijf Grosbusch in de directe omgeving van het zuidoostelijke drielandenpunt (Luxemburg, Frankrijk, Duitsland) gevestigd
Versgesneden als toekomstige omzetdrager in de export
Naast bio zet Grosbusch al sinds enkele jaren steeds meer in op versgesneden producten. Wat ooit met een beperkt portfolio aan fruitsalades begon, heeft zich tot een belangrijk exportproduct ontwikkeld. "In heel Europa zien we een snel groeiende behoefte aan convenienceproducten. Daarom hebben we in de afgelopen drie jaar circa 1,5 miljoen euro geïnvesteerd in de modernste techniek, waardoor we hoogwaardige versgesneden producten zonder toegevoegde stoffen en met een 5-daagse shelflife kunnen produceren. De volgende stap zou zijn om onze positie op de markt stapsgewijs verder uit te bouwen, zowel binnen Europa alsook in derde landen zoals de Verenigde Arabische Emiraten, Saudi-Arabië en Libanon."
Ook het aanbodspectrum op het gebied van noten en gedroogd fruit kon aanzienlijk worden uitgebreid, aldus Goy. "We zijn ongeveer een jaar geleden met conventionele producten begonnen, maar hebben later ook biologische producten in het assortiment opgenomen. Inmiddels hebben we meer dan veertig soorten conventionele en dertig soorten biologische noten en gedroogd fruit in het assortiment, naast de klassiekers ook mixen en speciale producten."
Bij de moderne hoofdvestiging worden dagelijks tonnen groenten en fruit overgeslagen.
Aanhoudende kostenstijgingen & prijstoeslagen
Ondanks de goede groeicijfers en uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten moet men volgens Goy op verdere gevolgen van corona rekenen. "De kostenstijgingen en daarmee gepaard gaande prijstoeslagen zullen naar mijn idee ook in de komende maanden standhouden. Aan de andere kant heeft de coronacrisis ons ook positieve dingen gebracht. Mensen gingen bijvoorbeeld meer inkopen doen bij buurtwinkels, wat eveneens zo zal blijven."
Voor meer informatie:
Goy Grosbusch
Grosbusch Fruit & Vegetables
10-11 Zone d'Activités Economiques Le Triangle Vert
L-5691 Ellange, Luxemburg
Tel: +35 2 403 703
commandes@grosbusch.lu
www.grosbusch.lu