Eerste commerciële aardbeienfarm op internationale luchthaven van Edmonton

"Onze demonstratiefaciliteit fungeerde als een proof of concept voor wat we willen doen en we richten ons nu op het bouwen van onze eerste faciliteit van commerciële omvang. Onze demonstratiefaciliteit had een aanzienlijke omvang van 114 m2, of het equivalent van 79 zeecontainers product. Dat, samen met alles wat we hebben geleerd, stelt ons in staat om vier keer zo groot naar commerciële omvang uit te breiden," zegt David Dial van groHERE.

groHERE is een in Calgary, Canada, gevestigde vertical farm dat zich richt op het ontwikkelen van zijn eerste commerciële faciliteit voor indoor aardbeienteelt. Het bedrijf heeft een intentieverklaring ondertekend met Edmonton International Airport, dat in 2021 zijn plannen aankondigde om zijn Ag-celeratorprogramma te introduceren om de ontwikkeling van lokale voeding- en drankbedrijven te vergemakkelijken.

De Ag-celerator faciliteit, die bedoeld is voor de teelt van primaire voedingsmiddelen, zal naar verluidt CFIA-gecertificeerde faciliteiten, contractverpakking, ondersteuning bij marktontwikkeling en toegang tot het Fresh Cargo Centre bieden om de toegang tot Canadese producten in binnen- en buitenland te vergroten.


David Dial

Nieuw aardbeienteeltbedrijf
Als onderdeel van het programma is groHERE van plan om 4.180 m2 vloeroppervlak in te richten voor de teelt van CEA-aardbeien met gebruikmaking van vertical farmtechnologie. Dus terwijl de voetafdruk 4180 m2 is, zal de gelijkwaardige teeltoppervlakte nog aanzienlijker zijn.

"We zijn van plan om in december 2022 operationeel te zijn en onze eerste planten te planten en vervolgens tegen het tweede kwartaal van 2023 de volledige capaciteit te bereiken. We hebben een speciaal samengesteld team met achtergronden in het bedrijfsleven, de teelt en de tuinbouwwetenschap. We hebben de expertise om een faciliteit van deze omvang te ontwerpen, in gebruik te nemen en te exploiteren," zegt David.

Op basis van de potentiële plantdichtheid verwacht GroHERE met deze eerste faciliteit een piekopbrengst van 4 mln kg aardbeien per jaar te halen. Voor de toekomst plant het bedrijf nog vier extra faciliteiten, aangezien schaalvergroting volgens David de sleutel is tot een lange levensduur in de vertical farmingsector.

Sterke vraag
Hoewel groHERE verkennende gesprekken heeft gevoerd met verschillende retailers, is de afzetstrategie nog in ontwikkeling. Gezien de sterke vraag naar aardbeien lijdt het geen twijfel dat het bedrijf snel afzetkanalen zal kunnen ontwikkelen.

"Canada is de op één na grootste importeur van aardbeien ter wereld, met een import van bijna 15 mln kg per jaar in Alberta alleen. De markt is er en de retailers voelen aan wat de consument wil. En met de positieve milieu-impact van het beperken van het vrachtvervoer en het omzeilen van verstoringen in de toeleveringsketen, is het gewoon logisch om lokaal te telen."

Voor meer informatie:
David Dial, directeur en CEO
groHERE Harvest Ltd. 
info@grohere.com 
www.grohere.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven