Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Drie teeltcontainers in Turkije, waarvan twee in de grootste winkelcentra van het land

"We zullen binnen twee jaar twee nieuwe teeltfaciliteiten oprichten. Beide farms zullen worden gebouwd in grote winkelcentra in Istanbul," zegt Halil Beşkardeşler, CEO en mede-oprichter van Plant Factory. Naast het creëren van twee nieuwe faciliteiten, wil het bedrijf met deze nieuwe projecten ook zijn teeltcapaciteit en R&D-inspanningen versterken.

Plant Factory Turkey is een agtech-bedrijf dat gevestigd is in Istanbul, Turkije. Eind vorig jaar aar heeft het bedrijf € 2 mln aan financiering binnengehaald. Als resultaat van de investering zal het bedrijf twee nieuwe faciliteiten bouwen om zijn producten te commercialiseren en R&D-processen te verbeteren. De eerste wordt de eerste en tweede teeltfaciliteit van Plant Factory in Istanbul, gevestigd in de populairste winkelcentra van de stad. Daarnaast zal het bedrijf zijn nieuwe O&O-faciliteit in de Technische Universiteit van Gebze activeren.

Tuinbouwbedrijf in een winkelcentrum
In totaal zullen 2.800 gewassen per dag worden geteeld in de nieuwe farm van 1.100 m2, met een teeltruimte van 500 m2. De nieuwe faciliteit omvat twee klimaatkamers waar het team vier soorten sla zal telen en snijbiet, boerenkool, paksoi, mizuna en twee soorten basilicum. De gewassen zijn gebaseerd op de eisen van het B2B- en B2C-kanaal dat in het winkelcentrum gevestigd is.

"Onze grootste beperking is de hoogte van de ruimte wat schaalvergroting beperkt. We kunnen echter altijd uitbreiden naar een grotere faciliteit, aangezien er nog genoeg ruimte over is op deze verdieping. We hebben een nieuwe methode gecreëerd voor onze teeltlijnen, wat inhoudt dat we elke dag oogsten, wat voor nu het belangrijkste plan is. In een later stadium zullen we meer faciliteiten in de stad creëren," merkt Ahmet Güney op, medeoprichter en hoofdingenieur van Plant Factory.

Omdat ze planten in het winkelcentrum telen, mikt Plant Factory op (gemiddeld) 40.000 bezoekers per dag. Ze richten zich niet alleen op B2C, maar ook op B2B, waarbij ze als doelgroep restaurants in het winkelcentrum hebben. "Nu is het ons doel om de eindgebruikers in het gebouw te bevoorraden, waardoor een nieuw toeleverings-ketenmodel ontstaat." De andere bedrijfslocatie kan om privacyredenen nog niet bekend worden gemaakt.

R&D-faciliteit binnen een universiteit
Samen met de universiteit gaat PF werken aan functionele voedingsmiddelen en de mogelijkheden van vertical farming. Daarnaast zullen ze kijken naar het creëren van gewassen die nodig zijn voor speciale diëten voor veganisten en vegetariërs.

Halil vertelt dat de volgende investering hen in staat zal stellen zich te concentreren op het creëren van teeltrecepten voor tomaten, zachtfruit, enz. Er is al veel aan O&O gedaan, legt hij uit, maar er is nog € 174-262.000 nodig om deze systemen te ontwikkelen en uit te rollen. "Voordat we daar induiken, moeten we eerst onze bladgroenten commercialiseren. Elke stap houdt een zeker risico in, daarom willen we het langzaam aan doen, stap voor stap. Dan zien we wel wat er gebeurt."

Onderwijs over vertical farming
Plant Factory is begonnen met het aftrappen van workshops in PF001, de meest recent gebouwde farm van het bedrijf in Istanbul. "Veel mensen zijn langsgekomen en genieten tot nu toe van de educatie over vertical farming. Aangezien het klimaatbewustzijn toeneemt wordt het voor velen aantrekkelijker," merkt Ahmet op.

Niet alleen de in-house workshops zijn een hit, maar ook het geïntegreerde vertical farming onderwijssegment in Istanbul's beroemdste koksschool. Met de hulp van Plant Factory integreerde de opleiding speciaal geteelde gewassen in de cursus. "Tijdens de cursus helpen we chefs begrijpen hoe we specifieke gewassen voor hen kunnen telen om zo hun eigen unieke menu's te creëren. En door deze cursus bouwen we meer bewustzijn op over indoor farming."

Af en toe worden chef-koks uitgenodigd in de PF001-faciliteit waar ze een halve dag uitleg krijgen over elk tuinbouwproces, van zaadje tot oogst.

Voor meer informatie:
Plant Factory
Halil Beşkardeşler, CEO
halil@plantfactory.company
Ahmet Güney, medeoprichter
ahmet@plantfactory.company 
www.plantfactory.company 

Publicatiedatum: