Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overheidsuitgaven aan verkeer en vervoer gedaald

De uitgaven van de Nederlandse overheid aan vervoer en verkeer zijn tussen 2008 en 2019 gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid.

In het onderzoek staat dat de overheidsuitgaven aan verkeer en vervoer tussen 2008 en 2019 met 600 miljoen euro zijn gedaald. Ook staat in het onderzoek dat de overheid dankzij weggebruikers meer geld genereerde, maar dit niet altijd werd gebruikt voor investeringen in de infrastructuur.

Structureel meer uitgeven
"De uitgaven moeten structureel worden verhoogd", zo pleitte TLN samen met de Mobiliteitsalliantie tijdens de kabinetsformatie.  "Dat is nodig voor o.a. achterstallig onderhoud en omdat de bevolking groeit en er 900 duizend woningen bijgebouwd worden in de toekomst. Daarom is er jaarlijks minimaal 3 miljard euro extra nodig om de mobiliteit op niveau te houden. Hoewel in het regeerakkoord staat dat er aanzienlijk meer geld voor infrastructuur wordt uitgetrokken, zal dat waarschijnlijk niet genoeg zijn."

Brede investering
"Onze vrees is dat Nederland dichtslibt door de filedruk die op de loer ligt. Daarom zijn er naast extra investeringen in infrastructuur ook bredere investeringen nodig. Zo is er ook extra geld nodig voor spoor- en scheepsvervoer en voor het openbaar vervoer."

Bron: TLN

Publicatiedatum: