Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roel de Winter van ORCA:

"We hopen in juli naar het state-of-the-art gebouw te kunnen verhuizen"

Tholen - Begin 2021 is AGF-handelsbedrijf ORCA samen met Rotom Tomatoes gestart met de bouw van een nieuwe loods met kantoorruimte in Sint-Katelijne-Waver. Hier zou het bedrijf begin 2022 haar intrek nemen. In verband met corona heeft dit echter wat vertraging opgelopen. "We hopen in juli naar het state-of-the-art gebouw te kunnen verhuizen. Door het nieuwe pand krijgen we veel extra ruimte beschikbaar, waardoor we efficiënter kunnen gaan werken. Naast ons nieuwe pand hebben wij reeds een optie op een extra perceel van 12.000 m², zo zijn we zeker gewapend voor de toekomst", aldus Roel de Winter. 

Hij praat ons ook bij over de marktsituatie voor witlof. De markt van de witlof is bepaald niet goed te noemen. Dennis Blankendaal typeerde de situatie eerder al met de veelzeggende woorden: "Bar slecht", maar ook Roel is niet positief gestemd over de gang van zaken. "De prijs ligt op ongeveer 50 à 60 cent per kilo, wat natuurlijk bijzonder laag is", steekt hij van wal. "Momenteel is er sprake van een kleine positieve trend, maar het product blijft gewoon veel te goedkoop."

Gevraagd naar de reden moet Roel even goed nadenken. "Ja, wat is de reden eigenlijk? De verhouding op de markt is gewoon heel scheef. Het aanbod in pennen is voldoende, dat is denk ik de grootste reden. Normaal zie je rond deze tijd van het jaar dat er veel nervositeit is rond de handel in de pennen. Nu is er echter voldoende productie, wat niet in verhouding staat tot de vraag. De komende weken zullen spannend zijn. Er komt een promotieactie voor witlof aan in België, maar dit zullen we moeten aankijken."

Week van de Witloof
Daar stipt Roel een pijnpunt aan die al langer heerst in de witlofsector. Is het paradepaardje van de Belgische groenteteelt, zoals VLAM het al eens beschreef, nog wel populair genoeg onder de jongere generatie? Dit heeft ertoe geleid dat in België het product de eerste week van februari in het zonnetje gezet gaat worden. Een actie die Roel zeker steunt, maar hij heeft zijn twijfels of een week hiervoor genoeg is.

"De promotie van witlof zal wel iets teweeg gaan brengen op de markt de komende periode, maar eigenlijk zou deze uitgesmeerd moeten worden over het hele jaar. Als je echt iets wilt bewerkstelligen, zal je de tijd moeten nemen om te laten zien hoe mooi het product is. Natuurlijk hoop ik dat de interesse vanuit de jongere generatie weer aantrekt. Alleen zal dit niet over één nacht ijs gaan."

 

Voor meer informatie:
Roel De Winter
ORCA
Drevendaal 38
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
+32(0)495 37 63 27
info@orca-nv.be          
www.orca-nv.be