Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Masterclass Strategie en Leiderschap in de glastuinbouw start komende maand

Glastuinbouw Nederland en Rabobank starten in februari/maart 2022 met een unieke Masterclass Strategie en Leiderschap. De masterclass wordt gegeven door Florpartners en is bedoeld voor glastuinbouwondernemers die hun bedrijf verder willen professionaliseren en zichzelf doorontwikkelen als ondernemer.

De glastuinbouw heeft wederom een dynamisch jaar achter de rug. De waan van de dag kan daarin ten koste gaan van het vergezicht: Liggen we nog wel op koers? Is mijn koers nog wel de juiste? Die vragen worden behandeld in de masterclass, die zich kenmerkt door een pragmatische aanpak in combinatie met één-op-één gesprekken en groepssessies. Interactie met andere ambitieuze ondernemers zorgt voor direct toepasbare inzichten en inspiratie, zo is de bedoeling.

Voor wie is deze masterclass? 
Het initiatief voor de masterclass lag bij directeur Ruud Paauwe van Glastuinbouw Nederland en René Gomersbach, sectormanager tuinbouw bij Rabobank. Gevraagd naar de meerwaarde en het belang geven zij aan: “In een steeds sneller veranderend speelveld, is het van groot belang hier als ondernemer tijdig op te kunnen anticiperen en leiderschap te nemen. De Masterclass Strategie en Leiderschap biedt vaardigheden en handvatten om tijdig in te spelen op de veranderende omgeving en uw bedrijfscontinuïteit veiliger te stellen.”

Matthijs Jasperse van Florpartners vult aan dat de masterclass is bedoeld voor mannen en vrouwen met lef en ambitie. “Voor ondernemers die in de spiegel durven te kijken en zich kwetsbaar op durven te stellen. Voor vakgenoten die met collega-ondernemers willen sparren om hier gezamenlijk van te kunnen groeien. Als ondernemer en als onderneming.” De kracht van de groep komt hierin sterk naar voren. “Deze aanpak biedt ruimte om te inspireren en inspiratie op te doen. Ondernemers zullen merken dat beide aspecten energie geven.”

Hoe ziet de Masterclass eruit?
Naast twee individuele sessies, waarin met name wordt ingezoomd op de persoonlijkheid en de historie van de ondernemer, omvat de masterclassreeks een viertal groepssessies. Jasperse over het belang van deze combinatie: “Leiderschap zit in mensen, niet in bedrijven. Leg het bloot en groei, als bedrijf en als mens.” De opbouw van deze masterclass zorgt ervoor dat dit vanuit meerdere perspectieven wordt bekeken. “Uiteindelijk staat de onderneming centraal en de ondernemer ten dienste hiervan. Hoe je hier als persoon een bijdrage aan kunt leveren is een cruciale vraag.”

Zo is een van de onderdelen van deze masterclass de ‘growers journey’. Een reis waarbij de ondernemer terugkijkt op het verleden, om zo het heden beter te begrijpen en de toekomst gerichter vorm te kunnen geven. De inzichten die hieruit naar voren komen zijn waardevol bij het bepalen van wat de ideale stip op de horizon is en of het goed is om de koers bij te stellen.

Is dit alleen theorie of kan ik hier écht iets mee?
De masterclass bestaat zeker niet uit alleen maar zenden. “Uiteraard zorgen we voor de juiste basis in theoretische kennis en modellen. We zien dit echter niet als een doel op zich, maar als een middel om hier vervolgens praktisch mee aan de slag te gaan. Met deze kennis de vertaalslag kunnen maken naar de praktijk, voor de onderneming én voor de ondernemer zelf, dat is waar de echte meerwaarde ligt”, benadrukt Jasperse.

Aan het einde van de masterclass heeft de ondernemer eigenhandig een toekomstplaat opgebouwd, waarin ontwikkelingen op zowel persoonlijk als organisatorisch vlak samen komen. Gomersbach: “Zie het als een leidraad. Houvast naar de toekomst toe, waarbij je zelf aan het roer staat.” Ruud Paauwe zegt daarover: “Ondernemers die koers blijven houden, door een strategie te hebben voor hun eigen onderneming, tonen leiderschap.”

Meer info over de Masterclass? Ga naar www.glastuinbouwnederland.nl/masterclass-leiderschap-strategie. Ondernemers in de glastuinbouw kunnen zich aanmelden via het online formulier. De masterclass start in februari 2022 bij voldoende aanmeldingen.

Publicatiedatum: