Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dirk Mulder van ING:

"Landelijke invoering Nutri-Score laat te lang op zich wachten"

"De verantwoordelijkheid voor gezond eten wordt door de Nederlandse voedingssector en door de politiek doorgaans vooral bij de consument gelegd. Maar het is juist de voedingssector zelf die het goede voorbeeld kan geven voor een gezond voedingspatroon. De Nutri-Score draagt hieraan bij", stelt Dirk Mulder van ING.

"Dit is een onafhankelijk voedselkeuzelogo ontwikkeld door Franse wetenschappers, die inmiddels ook is ingevoerd in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. In 2019 koos de Nederlandse overheid al voor de Nutri-Score."

"Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score. Deze score helpt klanten bij het maken van een gezondere voedingskeuze. De supermarktketen toont de Nutri-Score van 6.000 eigen-merkproducten op elektronische prijskaartjes in winkels. Daarnaast staat het voedselkeuzelogo bij diezelfde producten in de bonusfolder, in de app en op ah.nl. Ook krijgen eigen-merkproducten de komende maanden stap voor stap een Nutri-Score op de verpakking."

"Toch komt een brede landelijke invoering hiervan maar niet van de grond. De invoering loopt vertraging op omdat de wetenschappelijke evaluatie van het logo nog niet klaar is. En na deze evaluatie moeten de Gezondheidsraad en het RIVM ook advies uitbrengen."

"De verwachting is dat het voedselkeuzelogo in de eerste helft van 2022 officieel landelijk gaat worden gebruikt. Dat laat voorlopig dus nog op zich wachten. En dat terwijl gezonde voeding een kans kan zijn om aan de enorme prijsdruk in de voedingsketen te ontkomen. Over het algemeen is met gezonde producten meer onderscheid te creëren, en daardoor ook een hogere marge. Gezondheid is niet iets voor de happy few."

"Door het uitblijven van een definitieve beslissing rond de Nutri-Score kwamen marktpartijen eerder al met eigen logo’s en scores die ook vaak onvoldoende als objectief konden worden beoordeeld. Hierdoor zagen consumenten door de bomen het bos niet meer. Een averechts effect."

"In de discussie rond gezonde voeding zou de voedingssector haar rol meer moeten pakken. Een uniforme objectieve aanpak helpt daarbij. Er is nog een wereld te winnen in preventie, voorlichting en transparante communicatie. Goed dat Albert Heijn nu het voortouw neemt met een geleidelijke invoering van de Nutri-Score", besluit Dirk.

Bron: ANP

Publicatiedatum: