Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verpakkingen: Franse AGF-sector bevindt zich in een impasse

Sinds afgelopen zaterdag mogen groenten en fruit die minder dan 1,5 kg wegen in Frankrijk niet meer worden verkocht in plastic verpakkingen. Daarmee wordt het besluit van 8 oktober 2021 gevolgd, dat is genomen in het kader van de Franse Agec-wet.

Dit nieuws bracht bij alle professionals binnen de AGF-sector een schok teweeg. Daarnaast hekelt de interprofessionele vereniging de haast bij het inwerking laten treden van de wet en het gebrek aan overleg daaraan voorafgaand. “De wetgever is niet geïnteresseerd in de vervangers van plastic verpakkingen”, benadrukt voorzitter Laurent Grandin.

Hoewel de professionals een termijn van 6 maanden hebben gekregen waarbinnen hun voorraden plastic verpakkingen moeten zijn afgezet, zullen sommige producten uit de schappen (moeten) verdwijnen als er geen alternatieve verpakking wordt gevonden. “Op dit moment hebben we 6 maanden respijt, maar we hebben nog steeds niet de oplossing waarmee we delicaat fruit na afloop van deze termijn kunnen vervoeren", legt secretaris-generaal van Interfel Daniel Sauvaitre uit.

Verstoring van de concurrentie
Het grootste probleem? Het feit dat dit verbod op het gebruik van plastic alleen geldt voor AGF-professionals in Frankrijk. Verschillende organisaties en verenigingen hebben beroep aangetekend bij de Raad van State, waaronder Plastalliance, Interfel en de Franse AGF-Federatie, uit angst voor een ‘verstoring’ van de concurrentie op de Europese markt. "Wat ik graag had gezien, is dat er van concurrentieverstoring geen sprake zou zijn en dat de wet niet alleen in Frankrijk, maar overal in Europa wordt toegepast”, vertelt directeur van de coöperatie Limdor Jean-Luc Soury.

Voor bepaalde producten geen oplossing
Voor bepaalde producten is er wat het plasticvrij verpakken betreft geen oplossing. Dit is bijvoorbeeld het geval bij radijsjes en veldsla en bij vochtige producten die niet in karton kunnen worden verpakt. “We hebben bij deze producten meer tijd nodig om de juiste materialen en geschiktere technologieën te vinden”, legt radijsteler Régis Chevallier uit.

“Er is tegenwoordig geen alternatief voor het verpakken van radijsjes. De producten zullen niet aan de verwachtingen van consumenten voldoen en allemaal droog zijn”, legt voorzitter van de Franse Vereniging voor Groentetelers Jacques Rouchaussé uit.



Etiketten
Een ander probleem is het verbod op zelfklevende etiketten, reden waarom Interfel de overheid oproept de toepassing van de regelgevingstekst uit te stellen en nogmaals haar afkeuring uitspreekt over "een tekst die, net als in het geval van verpakkingen, niet binnen de voorziene termijn op alle producten kan worden toegepast". Deze regelgeving leidt tot concurrentievervalsing tussen landen en voedingssectoren. Deze wet verbiedt in feite het aanbrengen van stickers in Frankrijk, maar niet het op de markt brengen van geëtiketteerde producten buiten de nationale grenzen. De Franse marktdeelnemers zullen hun producten niet langer kunnen identificeren en promoten met deze stickers die in de rest van de wereld worden gebruikt."

Hoge investeringen en stijgende grondstofprijzen
Aangezien de prijs van karton blijft stijgen, moeten producenten/verpakkers ook fors investeren in nieuwe machines. Deze kosten zijn voor kleine ondernemingen moeilijk op te brengen. "Limdor heeft bijna 100.000 euro geïnvesteerd in een machine die fruit verpakt in kartonnen punnets van vier tot zes vruchten," legt Jean-Luc Soury uit. We moesten dit doen als we onze appelen wilden verkopen. Het is een extra kostenpost voor ons en voor onze producenten die voor deze apparatuur betalen."

Hetzelfde geldt voor Pomanjou: "Al bijna 18 maanden stijgt de prijs voor karton non-stop en die van de grondstoffen rijzen de pan uit. Bij karton zien we een prijsstijging van 60%”, vertelt directeur James Launay. Het bedrijf heeft meer dan 100.000 euro moeten investeren om de productielijn aan te kunnen passen en over te kunnen stappen op karton.

"Voor sommige verpakkingen, waarbij de kosten kunnen oplopen tot een bedrag dat 5 of 6 keer zo hoog is als de huidige prijzen, is het soms gewoon onmogelijk om dit te implementeren. Om bijvoorbeeld appelen in karton te kunnen verpakken, kan het investeringsbedrag, afhankelijk van de voorraden, oplopen tot 1 miljoen euro. Niet alle verpakkingsstations kunnen dat betalen”, legt Laurent Grandin uit.

Net op tijd vrijstelling verleend voor gebruik van elastiek rond bosjes groenten
Tijdens het Franse Groentencongres in Nantes op 10 december 2021, had minister van Landbouw, Julien Denormandie, nog net op tijd een vrijstelling aangekondigd voor het gebruik van elastiek rond bosjes groenten als radijsjes, wortelen en aromatische kruiden. "Wij gaan een nauwkeurige inventarisatie maken van alle technische kwesties en deze voorleggen aan de minister van Ecologische Overgang", aldus Cyril Pogu, vice-voorzitter van Légumes de France, bij deze gelegenheid.

Onderscheid tussen biologische en conventionele producten
Nog een bron van zorg binnen de sector is de volgende kwestie: “Hoe gaan we aan de kassa onderscheid maken tussen biologische producten en conventionele producten?” De meeste groenten en fruit die in supermarkten in plastic verpakkingen worden verkocht, zijn biologische producten.

Er hangt de AGF-sector dus nog veel onzekerheid boven het hoofd. Daarnaast worstelt de sector met de vraag hoe er het best op een duurzame manier aan de nieuwe regelgeving kan worden voldaan.