Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stijging containervervoer van meer dan 170 procent voor railshuttle Rail Cargo Group

Het containervervoer met de railshuttle van Rail Cargo Group bereikte in 2021 een ongekend hoogtepunt. De 18,500 vervoerde TEU's tussen het Oostenrijke Wolfurt en Rotterdam betekent een stijging van meer dan 170 procent sinds de start.

De Rail Cargo Group startte in 2016 met de treinverbinding en leverde dat jaar 6.686 TEU’s af. "De groei sinds dat moment kan aan de ene kant worden toegeschreven aan de aantrekkelijkheid van de haven zelf", legt Berhard Ebner, Business Unit Manager Intermodal van het Oostenrijkse bedrijf, uit. "Aan de andere kant hebben we onze klanten kunnen overtuigen van de kwaliteit en commerciële efficiëntie van onze Wolfurt–Rotterdam TransFER. Deze trein verbindt West-Europa met economische centra in Zuid- en Zuidoost-Europa, zoals Koper en Trieste. Daarnaast wordt ook een rechtstreekse verbinding geboden naar andere Oostenrijkse terminals."

Frenkendorf en Niederglatt
Wolfurt ligt in het westen van Oostenrijk, dicht bij de grens met Zwitserland. Momenteel biedt de dienst drie retourtrips per week. Twee hiervan verbinden Wolfurt met Rotterdam via Kufstein in Oostenrijk en andersom. De derde trip verbindt Rotterdam met Wolfurt via Frenkendorf in Zwitserland. Ebner: "Volgend jaar voegen we extra verbindingen toe van Frenkendorf en Niederglatt naar Wolfurt, met rechtstreekse bereikbaarheid van Rotterdam. Wij voegen het Zwitserse importoverschot samen met het exportoverschot in de regio Vorarlberg. Op deze manier maken wij een groot verkeersvolume mogelijk naar de economie in de regio rond het Bodenmeer."

"Wij vervoeren allerlei soorten goederen in beide richtingen, hoewel de vracht voornamelijk bestaat uit consumentengoederen", voegt Ebner toe. "Zowel Zwitserland als de regio rond het Bodenmeer zijn regio’s met een veerkrachtige economie en om ze te verbinden met de rest van de wereld, is de haven van Rotterdam is een sterke partner. Dus voor 2022 en 2023 hebben we ons vizier gericht op het voortzetten van de volumegroei van de laatste paar jaar."

De regionaal vertegenwoordiger van de haven van Rotterdam, Franz Zauner: "We zijn erg blij met zo’n grote en belangrijke partner als Rail Cargo Group. De laatste 5 jaar zien we de containerstromen van en naar Oostenrijk via Rail gestaag groeien."

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: