Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
uitbreiding rucola-areaal bij Italiaanse F.lli Napolitano

"Onze troef is dat we jaarrond rucola telen"

Nog voordat de Europese markt om minder plastic verpakkingen vroeg, zette het Italiaanse bedrijf F.lli Napolitano al in op verpakken met recyclebare materialen, met de nadruk op herbruikbare plastic dozen.

"Met de retail werken we voor 80% met herbruikbare verpakkingen", zegt Francesco Napolitano (zie foto), commercieel directeur van de vestiging van het teeltbedrijf in Eboli. "Jaar na jaar verminderen we drastisch de hoeveelheid plastic in onze verpakkingen, vooral het plastic omhulsel van de dozen. In de plaats daarvan gebruiken we nu één stuk plastic folie rond de pallet om de producten vers te houden tijdens het transport. Bovendien wint de laatste tijd op de buitenlandse markten de trend naar losse producten aan kracht. We zien de vraag naar verpakte groenten zeker en vast teruglopen. Daar zijn twee redenen voor: het verminderen van de plasticberg en het feit dat de kost van het verpakkingsmateriaal ook de prijs van het product omhoog stuwt."

De belangrijkste producten die door F.lli Napolitano momenteel worden geteeld, verwerkt en in Europa op de markt gebracht, zijn bosui, venkel, rucola, (krul)andijvie en Trocadero-, Lollo- en ijsbergsla. Terwijl rucola en venkel jaarrond beschikbaar zijn, worden sla, bosui en andijvie van eind oktober tot eind april geleverd.

"Rucola bieden we voornamelijk aan in de klassieke doos van 1 kg met 10 of 20 bundels. Daar zetten we ongeveer 50.000 pakketten per week van af. We zijn waarschijnlijk een van de weinige bedrijven in Piana del Sele die rucola in deze verpakking levert. We zien dat deze presentatie zeer gewaardeerd wordt door de retail, de horeca en de groothandelsmarkten. Ons merk, dat synoniem staat voor kwaliteit en "Made in Italy", is al 10 jaar een vaste waarde op de buitenlandse markten."

"Onze troef is dat we jaarrond rucola telen. Zelfs in de zomer kunnen we ondanks de hoge temperaturen het product blijven leveren dankzij de juiste teelttechnieken. We telen de rucola nog op traditionele wijze, maar sinds 3 jaar zijn vele processen gemechaniseerd. De oogst, verwerking en verpakking vindt geautomatiseerd plaats, wat betekent dat we in 6 uur en met 5 personen zo'n 3.000 pakketten kunnen verwerken. De rucola wordt verpakt in trays van 125 of 150 g. Dit formaat is vooral populair bij de Duitse retail. De bestellingen van dit type verpakking nemen jaar na jaar toe."

Francesco Napolitano maakt ook kort de balans op van de afzet van rucola in 2020 en 2021: "In 2020, in volle pandemie en met horecabeperkingen, zijn we op halve kracht blijven doorwerken. Onze aanvoer was toen richting supermarkten met rucola in trays. In 2021 trad er een herstel in van de afzet tot bijna op het normale niveau, mede dankzij de heropening van de horeca. Al met al hebben we niet slecht geboerd dit jaar."

F.lli Napolitano verwerkt dagelijks zo'n 20.000 duizend kroppen gladde en krulandijvie die het in herbruikbare dozen schikt met elk 9 stuks. Van sla gaan er dagelijks zo'n 30.000 kroppen de deur uit. Trocadero is het vlaggenschip dankzij de ervaring die door de jaren heen is opgedaan met dit gewas.

Een andere toegevoegde waarde van het bedrijf uit de regio Campania is de volledig eigen teelt, wat het mogelijk maakt om steeds een kwalitatief hoogstaand en gezond product te leveren dat voldoet aan de eisen van de Europese retail. Het werkt ook met leveranciers die voortdurend worden opgevolgd door het technische team van het bedrijf, zodat de producten voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen van F.lli Napolitano.

"Wat de nabije toekomst betreft, zijn we van plan om het rucola-areaal uit te breiden. Elk jaar voegen we 2 hectare toe. Dit jaar zijn we van 12 naar 14 hectare gegaan. En in 2022 willen we ook experimenteren met andere soorten innovatieve verpakkingen", besluit Francesco Napolitano.

Voor meer informatie:
Francesco Napolitano
Fratelli Napolitano
Via XXV Aprile, 105
80040- Poggiomarino (NA) – Italië
Tel: +39 338 9372614 

Publicatiedatum: