Marcus Post, DLG:

“Brexit heeft een hoop energie, tijd en geld gekost, maar biedt ook kansen”

Tholen - Hoewel Brexit begin 2022 één jaar een feit is, blijft het de gemoederen bezighouden. Zo maakte het Verenigd Koninkrijk afgelopen september bekend de verdere infasering van delen van het Border Operating Model opnieuw uit te stellen. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit geeft aan dat de reden van het uitstel volgens de Britse regering moet worden gezocht in de voortdurende impact van de coronapandemie op het bedrijfsleven.

Concreet worden fytosanitaire certificaten en fysieke controles voor veterinaire en fytosanitaire producten, die op 1 januari 2022 zouden worden ingevoerd, nu pas op 1 juli 2022 van kracht. Daarover zegt landbouwraad voor het VK Philip de Jong in een interview met Agroberichten Buitenland dat exporteren ongetwijfeld lastiger wordt dan voorheen. “Aan mij en mijn collega’s de taak om alle betrokken partijen in Nederland goed geïnformeerd te houden. En misschien nog belangrijker, om in gesprek met de Britse overheid te proberen om die nieuwe regels zo veel mogelijk te laten aansluiten bij de praktijk in onze exportketen.”

Derde grootste afzetmarkt
Dat daar alle reden toe is, illustreert de Landbouwraad met handelscijfers. “Het gaat om een export van bijna 8,5 miljard euro per jaar en het VK is daarmee de derde grootste afzetmarkt voor Nederlandse landbouwproducten na Duitsland en België. Groenten, fruit, zuivel, vlees, siergewassen, plantaardig uitgangsmateriaal, van alles komt deze kant op, in enorme hoeveelheden. De voedselvoorziening, maar ook de sierteeltsector in het VK zijn sterk afhankelijk van importen uit Nederland. De belangen zijn dus groot.”

Waar beter dan bij de transportsector kunnen we ons oor te luisteren leggen naar de ervaringen tot nu toe en de verwachtingen naar de toekomst toe, nu het eerste post-Brexit jaar ten einde loopt? Hieronder de reactie van Marcus Post van DLG, eerder verschenen in vakblad Primeur.

Onderscheiden
“Onze corebusiness is het Verenigd Koninkrijk, dus wij moeten wel,” zegt Marcus Post, van Daily Logistics Group (DLG), dat zich richt op multimodaal geconditioneerd transport van voedingsmiddelen door heel Europa en het Verenigd Koninkrijk, over de voorbereidingen voor Brexit. Marcus geeft aan dat exporteren van en naar het VK vooral een heel complex proces is geworden met veel meer stakeholders dan voorheen. Om met die stakeholders – bijvoorbeeld Portbase, douane, KCB, expediteurs en brokers – soepel contact te kunnen houden zijn er ICT-koppelingen gemaakt, werkinstructies opgesteld en afspraken gemaakt.

Soepel
“Om de hele procedure na uitgebreid testen op 1 januari 2021 echt in werking te zien gaan, was best spannend. Ons hoogseizoen begint in maart, hierdoor hebben wij met onze klanten kunnen wennen aan alle nieuwe processen. We hebben geprobeerd om alle uitdagingen die er nog waren, op te lossen en in het proces te borgen voor de toekomst. De voorbereidingen hebben ons veel tijd, energie en geld gekost, om onze klanten te ontzorgen op alle activiteiten rondom Brexit, maar geeft ook kansen om ons te ontwikkelen in nieuwe productgroepen door de volledige verzorging die wij bieden.” Daarbij speelt ook dat er een aantal vervoerders waar het VK geen corebusiness is, is afgevallen. “Deze vervoerders zeggen: Het VK is nu zo’n uitgebreid proces, dat we dat niet meer doen.”

Capaciteitsprobleem
Marcus spreekt zijn waardering uit over hoe logistieke dienstverleners en diverse Engelse en  Nederlandse instanties het hele Brexit-proces hebben geregeld. Al ziet hij wel dat de communicatie tussen de Britse en de Nederlandse instanties niet altijd optimaal is, wat tot vertraging kan leiden. “Dan zie je dat je product te lang in een trailer blijft staan en dat is niet goed voor de kwaliteit van het product. Het is een uitdaging als we afhankelijk zijn van een aantal stakeholders, terwijl de klant er niets aan kan doen en wij als logistiek dienstverlener ook niet.”

De grootste oorzaak van de capaciteitsproblemen zijn de tekorten op de arbeidsmarkt waar het VK mee kampt. “Dat speelt op chauffeursgebied, maar ook in de distributiecentra in het VK. Hierdoor duurt het onder andere langer voordat er geladen en gelost wordt.” Het capaciteitsprobleem zorgt eveneens voor stijgende kosten. “Met die problematiek hebben wij ook te maken en daar moeten wij met onze klanten over in gesprek. Want het wordt nu eenmaal echt een stuk duurder om naar het VK te transporteren.”

Duurder
Marcus meldt dat de verhoging van kosten in het VK van uitzendpersoneel, charters en chauffeurs aanzienlijk zijn. Waar DLG voorheen vaak de goederen onbegeleid naar het VK transporteerde – de trailer wordt door de chauffeur aan de Nederlandse kant op de boot gezet en aan de Britse kant weer opgepikt – is dit nu door de chauffeurstekorten steeds vaker begeleid. “Dus inclusief de vrachtwagen. De cabotageregels zijn tijdelijk veranderd. Je mag nu twee weken in het VK rijden voordat je het land weer moet verlaten. Dat was voorheen drie ritten. Daarom rijden we meer met Nederlands materieel naar het VK om daar te lossen en een aantal ritten te rijden en met een mogelijke retourvracht terug te komen.” Marcus geeft aan dat DLG het uiterste doet om de capaciteitsproblemen in het VK te omzeilen.

Brexit-landschap
Per 1 januari zit er een aantal grote wijzigingen aan te komen aan de kant van het VK met de start van IPAFFS en GVMS. Daarnaast moet er een Pre-entry gedaan worden voor vertrekt van de goederen. Per 1 juli 2022 zullen diverse producten en het grootste deel groenten en fruit vergezeld worden door een fytosanitair certificaat. “Samen met de KCB (Kwaliteits Controle Bureau), de instantie die de fytosanitaire certificaten uitgeeft, bereiden wij ons voor. Het Brexit-team heeft wekelijks contact. Er zijn positieve ontwikkelingen.”

Zo meldt Marcus dat er wordt gewerkt aan bedrijfserkenning, wat geïnitieerd is door het GroentenFruit Huis en zijn leden. “Dat zijn interessante ontwikkelingen, waardoor het proces waarschijnlijk vlot door kan lopen. Bij DLG DailyFresh gaan er in het seizoen dagelijks 3.000 pallets door het warehouse. Als die allemaal in het warehouse door de KCB gezien moeten worden, is dat voor het proces een hele grote vertraging. Bijvoorbeeld zo’n tomaat is vers die moet zo snel mogelijk in de schappen liggen, daar wil je niet nog een paar uur langer over doen.” Bij de voorbereidingen gaat DLG uit van het meest complexe scenario.

Ontzorgen
“Door deze veranderingen worden de regels strenger en moeten wij met elkaar zorgen dat alles klopt voordat we vertrekken vanuit Nederland of vanuit het VK.” Marcus geeft aan dat als dit niet in orde is voor vertrek, het grote gevolgen kan hebben. “Dat willen we vermijden en daarom bieden we als dienst aan om het volledige Brexit-proces te verzorgen, zodat we zelf zicht op de hele trailer kunnen houden.” Marcus geeft aan dat het zo kort mogelijk houden van de leadtime een reden is voor DLG om dit zelf te regelen. “Wij kunnen de klant ontzorgen ook op het gebied van Brexit en dat is positief voor de groenten- en fruithandel vanuit de EU naar het VK,” besluit Marcus.

Dit artikel verscheen eerder in editie 12, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Marcus Post
Daily Logistics Group
marcus.post@dlg-logistics.com 

 

 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven