Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Al onze Europese kassen worden onderling verbonden"

Sloveens teler goed op weg met nieuwe uitbreiding, nu naar Duitsland

Ze zijn begonnen in Slovenië, breidden daarna uit naar Oostenrijk, leggen nu de laatste hand aan hun kas in Roemenië en hebben zojuist groen licht gekregen voor een Duits project.

"Het bouwen van kassen in heel Europa is vanaf het begin het plan geweest. Ons doel is immers altijd geweest om op de verschillende markten lokale producten aan te bieden. De markten die een tekort hebben aan dergelijke lokale producten zijn niet netjes geconcentreerd in één land. We proberen uit te breiden naar plaatsen waar we denken dat dit probleem zich voor zal doen, zodat we kunnen besparen op voedselkilometers en onze ecologische voetafdruk kunnen verkleinen", zegt Mario Kurtović, CEO en eigenaar van Panorganix, die ziet dat veel markten steeds meer vragen om lokaal geteeld voedsel, maar dat in veel landen simpelweg niet kan worden voldaan aan die vraag. Dus besloot Panorganix om de activiteiten te spreiden over meerdere landen in Europa en andere delen van de wereld.

Wees daar waar je nodig bent
De voordelen van lokaal geteeld voedsel in vergelijking met importproduct liggen voor de hand: een kleinere CO2-voetafdruk door minder transportkilometers en minder nood aan gewasbeschermings-middelen om het voedsel vers te houden tijdens het transport. De teelt vindt plaats in kassen die geen afvalwater produceren en 95% minder water verbruiken dan conventionele productie.

Panorganix weet ook dat de consument op zoek gaat naar lokale groenten van een vertrouwde teler. En het bedrijf richt zich bovendien op een van de meest brandende thema’s: "In de grootste teeltgebieden van Europa, Italië en Spanje, werken migranten soms voor ongeveer € 1,50 per uur, ver beneden de EU-wetgevingsnorm. Dat is moderne slavernij", zegt Mario Kurtovic.

Hij legt uit dat dit enkele van de redenen zijn waarom Panorganix zo graag het gat in de lokale markten wil opvullen. "We moeten ook zorg dragen voor de natuur en daarom proberen we zo biologisch mogelijk te telen. Maar de EU-wetgeving loopt op dit vlak wat achter. In de VS is onze slateelt bijvoorbeeld al biologisch gecertificeerd, terwijl in de EU alleen onze kruiden als biologisch product op de markt mogen worden gebracht. We denken dat de jongere generaties, die zich zeer bewust zijn van de noodzaak om het milieu te beschermen en veel belang hechten aan gezond eten, steeds meer om lokaal en biologisch voedsel zullen vragen. En wij zijn het eens met hun standpunt. We zijn er daarom ook van overtuigd dat onze inspanningen om lokaal en gezond voedsel te telen bij de jongere generaties in de smaak zullen vallen. Het gaat erom waar je je voedsel produceert, hoe je dat doet en wat je impact is op het milieu."

De plaatsen waar het bedrijf kassen bouwt, worden niet willekeurig gekozen. Panorganix onderzoekt alles heel zorgvuldig voordat een besluit wordt genomen. "We analyseren altijd de markt van landen in Europa en de rest van de wereld om te zien of kassen die jaarrond sla en kruiden leveren interessant zouden kunnen zijn. Op basis van die informatie beslissen we of we naar een land gaan. Zo kwamen we erachter dat Duitsland meer lokaal geteelde sla wil, terwijl landen als Nederland en België al voldoende slatelers hebben. Het is erg belangrijk om te begrijpen of de markt je nodig heeft voordat er een beslissing wordt genomen die fataal kan zijn voor het bedrijf."

Duitsland
Duitsland bleek inderdaad een aantrekkelijke markt voor het bedrijf. Mario legt uit dat in grote landen zoals Duitsland het niet langer voldoende is dat producten afkomstig zijn uit het land. De consument wil dat ze uit dezelfde regio komen zodat er geen honderden kilometers moeten worden afgelegd. "En daar spelen wij op in: we willen de leverancier zijn die lokaal geteelde sla levert aan de regionale markt. Laten we niet vergeten dat Duitsland een van de grootste sla-importeurs ter wereld is en wat het zelf oogst, is van seizoensgebonden, conventionele teelt afkomstig. Met veel gewasbeschermingsproducten dus."

Daarom plant het bedrijf in een eerste fase een kas van 3,5 hectare te bouwen in Berlijn-Brandenburg. "3,5 hectare is enorm voor een slakas, en dat is niet alles, want we hebben ook ruimte voor een uitbreiding van nog eens anderhalve hectare. Ook de lokale retailers hebben interesse getoond in lokaal geteelde sla, maar er zijn niet genoeg kassen in Duitsland om aan de vraag te voldoen. Daar willen en zullen wij verandering in brengen", zegt verkoopmanager Niko.

Alles is verbonden met elkaar
Een kas in Duitsland, een in Slovenië, een andere in Oostenrijk en nog een in Roemenië. Dat lijkt een hele boterham. Ook het Panorganix-team is er zich van bewust dat het misschien een beetje ambitieus is. "Het is een beetje zoals je huis opknappen. Dat zorgt voor veel stress, en bij ons gaat het zelfs niet om één locatie, maar om vier", zegt Niko lachend.

Om alles bij te kunnen houden, heeft het bedrijf een oplossing bedacht. "We gaan de kassen in Slovenië, Oostenrijk, Roemenië, Duitsland en zelfs de kas die we in Saoedi-Arabië gaan bouwen met elkaar verbinden met de Business Intelligence-software en de AI die we gebruiken om de kassen te beheren. Onze R&D-afdeling en IT-bedrijven werken aan een op maat gemaakte en unieke software-oplossing. Binnen de app hebben we toegang tot allerlei informatie, zoals bijvoorbeeld het aantal kroppen sla in de kas, de marktvraag, de kosten per eenheid, teeltparameters, voorspelling van stressvolle dagen en nog veel meer dingen die we nu nog niet kunnen onthullen."

Naast de software die de kassen met elkaar verbindt, werkt het bedrijf ook aan AI-software die de technologie in de kas gaat aansturen. Het regelt de vochtigheid, temperatuur, verlichting en nog veel meer factoren die de groeiomstandigheden optimaliseren. Ook het financiële luik zal via software worden beheerd. Daarvoor onderzoekt het bedrijf alle beschikbare technologieën en selecteert het de beste delen om eigen hybrides te maken. Zo beschikt Panorganix over de best mogelijke technologieën om het werk toegankelijker en efficiënter te maken. "Met dergelijke uitgebreide technologie en software zal Panorganix alle huidige en toekomstige kassen verbinden in een uniek netwerk of familie van kassen."

Publicatiedatum: