Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nood aan grotere teeltbedrijven om zelfvoorzieningsgraad Singapore op te krikken

"We willen een technologieplatform creëren om de productie van gezond voedsel te stimuleren. We voelen ook dat de behoefte aan binnenteelt in Azië sterk toeneemt. Daar willen wij op inspelen en een belangrijke speler worden op die markt", zegt Mark Wee, marketingmanager bij VertiVegies.

VertiVeggies is in 2016 in Singapore opgericht met als doel bladgroenten te telen met behulp van een Sananbio container. De hoop van het bedrijf is dat consumenten uit de stad meer voeling krijgen met hoe het voedsel dat ze consumeren wordt geteeld. En dat moet dan uiteindelijk invloed hebben op waar en hoe de teelt plaatsvindt.

Met dit gedurfde en ambitieuze doel voor ogen teelt VertiVegies bladgroenten in een vertical farm van 200 m2 in Singapore. Naast de teelt steekt het bedrijf ook energie in educatieve programma’s voor scholen met onder meer workshops.

Uitbreiding
Maar het bedrijf wil meer dan de huidige 200 m2. VertiVegies streeft ernaar om in 2022 over een areaal te beschikken van ongeveer 1.500 m2 in Singapore, waarvan een deel wordt beheerd door een partnerbedrijf. VertiVegies mikt op een oogst van 12-14 ton groenten per maand met een gemiddeld plantgewicht van 80-100 gram.

"De ruimte voor de teelt varieert per locatie, maar de hoogte van onze rekken ligt tussen 3 en 5 meter. We onderzoeken ook de mogelijkheid van de teelt van verschillende medicinale planten", voegt Mark toe.

Zelfvoorziening Singapore
Mark legt uit dat Singapore een kleine eilandstaat is en dat VertiVegies daarom haar best doet om de eigen planning af te stemmen op de voedselvoorzieningsdoelstellingen van de regering. Vertical farming is immers een belangrijk deel van de reeks oplossingen waarop Singapore kan vertrouwen.

"De Singaporese regering stimuleert het gebruik van productievere technologieën voor telers. Dit is nodig om de productiviteit binnen het bestaande, beperkte teeltareaal te verhogen. We zien dat bestaande en nieuwe teeltbedrijven naast elkaar bestaan en allebei deel uitmaken van de oplossing die nodig is voor de voedselzekerheid van Singapore."

Voortdurende investeringen in R&D
Lokale teelt is echter niet zonder hindernissen. "Met lokale teelt staan we voor de uitdaging om de productiviteit te verhogen zodat onze eenheidskosten laag genoeg worden om te kunnen concurreren met geïmporteerde producten."

Maar de kosten van VertiVegies zijn nog veel hoger dan die van de landen waaruit Singapore verse producten importeert. Dus zijn er volgens Mark voortdurende investeringen nodig in onderzoek naar gewassen en technologie, omdat dit de factoren zijn die kunnen bijdragen aan het verlagen van de kosten.

Wat volgens Mark naast R&D niet mag worden onderschat, is het belang van teeltkennis. "Een teler moet zijn gewassen kennen om productiever te worden. Uiteindelijk gaat het hier nog steeds om planten, en deze planten hebben hun eigen biologische processen die volledig moeten worden begrepen. Technologie is niets meer dan een hulpmiddel."

Om die reden moedigt Mark beginnende telers aan om het wiel niet opnieuw uit te vinden. "Tuinbouwer is een eeuwenoud beroep en binnenteelt bestaat al lang genoeg om alle beginnende telers voldoende gegevens te verschaffen, simpelweg door observatie. Het herhalen van fouten die anderen hebben gemaakt is kostbaar, zowel qua tijd als geld. De sector heeft meer mensen nodig, dus beginnende telers moeten worden aangemoedigd door de sector."

Voor meer informatie:
Mark Wee (marketingmanager)
VertiVegies Pte Ltd
mark@vertivegies.farm
www.vertivegies.farm    

Publicatiedatum: