Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Australische QR-framboos valt in de smaak

Het Australische bedrijf Perfection Fresh realiseert zich dat de digitale toepassingen van 2D-barcodes grote kansen bieden voor zijn versproducten. Met andere woorden: de 2D-codes bieden de Australische framboos een mooie kans om ook digitaal in de smaak te vallen. QR-codes kunnen veel meer informatie meenemen, waardoor producten steeds beter traceerbaar zijn en het consumenten-vertrouwen toeneemt. 

Perfection Fresh is een van de grootste zelfstandige versproducten-bedrijven van Australië. Het bedrijf bezit verschillende teeltbedrijven in het hele land, waaronder kassen en bessenteeltbedrijven. Daarnaast heeft het een netwerk van telers die elke specifieke groente- of fruitsoorten telen. Het bedrijf staat bekend als toonaangevend op het gebied van innovatie en marketing in de tuinbouw. 

Consumenten realtime betrekken
"Het bedrijf heeft nu een grote stap naar consumentgerichte traceerbaarheid gezet door een proef te doen met QR-codes op zijn frambozenverpakkingen," vertelt Luke Gibson, hoofd marketing bij Perfection Fresh. ''Veel consumenten willen meer weten over de producten die ze kopen en hun herkomst, zoals het teeltbedrijf waar het product vandaan komt. Dankzij het universele gebruik van QR-codes van GS1 kunnen wij onze fysieke verpakkingen koppelen aan digitale omgevingen. Dat biedt een unieke kans om onze consumenten op een nieuwe, realtime manier te betrekken bij onze producten. Met een unieke QR-code, die ze kunnen scannen met hun smartphone, kunnen we allerlei inzichten delen.''

Steeds meer bewustzijn rondom herkomst voedsel
Een onderzoek van FMI, The Food Industry Association, bevestigt dat de consument steeds bewuster is van de herkomst van zijn voedsel. Zo geeft 74% van de ondervraagden aan dat ze zouden overstappen op een merk dat meer diepgaande (digitale) productinformatie geeft. Perfection Fresh wil zijn consumenten dan ook op hun wenken bedienen. ''Onze frambozen zijn een klassiek voorbeeld van een mooi product dat zoveel meer te bieden heeft. We kunnen informatie delen over de kwekerij waar ze zijn geoogst, manieren waarop je ze kunt bewaren of het gebruik ervan in recepten.''

Gibson wil daarnaast meer interactie op gang brengen door inzichten te verzamelen over hoe consumenten op de producten reageren. ''Deze proef met QR-codes geeft consumenten de kans om ons product te beoordelen en hun ervaring te delen. Dat inzicht in de voorkeuren van onze consumenten helpt ons te bepalen waarom mensen Perfection Fresh-frambozen boven een ander merk verkiezen.''

GS1 Australië: 2D-codes op vers voedsel versterkt reputatie van onze producten
In veel GS1-landen groeit de interesse in 2D-codes. Uit een onderzoek van GS1 USA in 2020 bleek al dat 82% van de retailers en 92% van de merkeigenaren voorstander is van een overstap van de GTIN naar een datarijke 2D barcode binnen vijf jaar. Hun handelspartners en consumenten, maar ook regelgevers zijn nu eenmaal geïnteresseerd in meer productinformatie.

Ook de Australische GS1-organisatie is helder in haar ambities en ziet nu vooral marktsegmenten in de levensmiddelensector waar 2D barcodes duidelijk zinvol zijn: ''Bij AGF-producten leidt het gebruik van 2D codes bijvoorbeeld tot betere traceerbaarheid, versere producten en minder verspilling.''

Daarin wordt de organisatie gesteund door de Australische overheid, die de merken op de exportmarkten wil beschermen tegen fraude en verspilling. Met een nieuwe overheidssubsidie wordt een proefprogramma gedaan om meloenen, frambozen en bladgroenten te traceren met blockchaintechnologie. Uiteindelijk moet zo’n traceersysteem voedselfraude voorkomen, voedselverspilling tegengaan en zo het vertrouwen van de consument behouden.

De Australische minister van Landbouw David Littleproud zegt hierover: ''Consumenten in binnen- en buitenland krijgen realtime inzicht in de herkomst en veiligheid van land- en tuinbouwproducten. Ons doel is een veerkrachtige toeleveringsketen voor AGF-producten op te bouwen, waarin systemen dezelfde taal spreken, en zo de reputatie van Australië als leverancier van verse, veilige levensmiddelen te versterken.''

De QR-framboos spreekt één taal
De frambozen van Perfection Fresh worden geteeld in speciaal ontworpen bessentunnels. Zodra ze van de struik zijn geplukt, worden ze verpakt in een temperatuurgestuurde atmosfeer om de smaak en versheid voor de consument te behouden. Voor de traceerbaarheid van de producten maakt Perfection Fresh gebruik van een tool van FreshChain. Het is een volledig geïntegreerd, op blockchain gebaseerd systeem dat het mogelijk maakt de frambozen 'van struik tot consument' te traceren.

Greg Calvert, directeur van FreshChain Systems, benadrukt daarbij het belang van het gebruik van een sectorstandaard zoals GS1. ''We moeten ervoor zorgen dat alle systemen dezelfde taal kunnen spreken. Door de samenwerking met GS1 Australië zijn onze QR-codes geserialiseerd, uniek en GS1 Digital Link-enabled. GS1 Digital Link helpt de 2D-barcodes weblinks te worden.''

Etiketten zijn waardevolle digitale activa
De telers van Perfection Fresh zien steeds meer in dat het verstrekken van gedetailleerde productinformatie de sleutel is tot het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij hun consumenten. Gibson: ''Zij kunnen via de QR-code meer te weten komen over de herkomst van het product, de oogst- en verpakkingsdatum en de opslagomstandigheden. Bovendien geef je je product een digitale beleving mee. Het is een mooie manier om de verbinding met je consument te versterken. Etiketten kunnen nu veel meer communiceren, het zijn waardevolle digitale activa van het bedrijf – nu en in de toekomst.''

Bron: www.gs1.nl 

Publicatiedatum: