Ton Smolders (Aspavanza) over trends in de aspergesector

"Combineren van directe afzet met de groothandel steeds lastiger”

Tholen – In de wereldwijde aspergeteelt werd de voorbije jaren volop geïnnoveerd en geprofessionaliseerd. “Meer rendement, meer netto-opbrengst per hectare, maar ook bemesting en foliemanagement zijn terugkerende thema’s”, schetst Ton Smolders, die onder de naam Aspavanza sinds ruim een jaar telers in binnen- en buitenland als onafhankelijk adviseur en sparringpartner bijstaat.

We spraken Ton kort na de expoSE in Karlsruhe, de internationale aspergebeurs die onlangs voor het eerst sinds 2 jaar weer plaatsvond. Hier werden onder meer diverse rassen gepresenteerd: “Om een ras goed te kunnen beoordelen moet er eigenlijk een 5 tot 6 jaar overheen gaan. De Cygnus is zo’n voorbeeld van een relatief jong ras met een groeiend marktaandeel. Maar ook de Rakete is veelbelovend, aangezien het een vroeg ras is met een hoge opbrengst en gezond loof.”

Bijzondere aandacht was er in Karlsruhe ook voor de gestage opkomst van de groene asperge. “Hoewel er een structurele areaaluitbreiding zichtbaar is, blijft de teelt in Noordwest-Europa mede door het klimaat moeilijk. Door het lagere stengelgewicht in vergelijking met de witte asperge moet er simpelweg meer product worden verwerkt om tot voldoende netto kilo’s te komen die de kosten dragen. Tegelijkertijd maakt de groene asperge in de Duitse directe afzet een gestage opmars door, want vers en hyperlokaal”, weet Ton.

Mechanisatie en afzet
Ook de toenemende mechanisatie blijft de aspergesector onverminderd bezighouden. “Het minimumloon in Duitsland ligt momenteel op 11 euro/uur, maar stijgt naar 12 euro/uur, waardoor oogstmachines een steeds aanlokkelijker alternatief worden. Mijns inziens zijn de capaciteit en de bedrijfszekerheid van doorslaggevend belang. Enerzijds moet de machine de capaciteit hebben om het personeel ook daadwerkelijk te kunnen vervangen. Anderzijds moeten er ook geen hiaten aan de machine optreden, anders is er geen personeel meer om het op te vangen, waardoor het product helemaal niet geoogst wordt”, licht Ton toe.

Hoewel Tons expertise zich met name op de teelttechnische kant richt, staat hij telers ook bij in het zoeken naar een passende marktstrategie. “Met name in Duitsland komen steeds meer telers voor de keuze tussen directe afzet en het leveren aan de groothandel of retail. Dit is een heel wezenlijk en tegelijk persoonlijk besluit: Feit is dat het combineren van beide takken gezien de huidige marktstructuren steeds lastiger is geworden. Dit in tegenstelling tot Nederland waar het aandeel van directe afzet een stuk lager ligt en altijd complementair is.”

Een bedrijf moet zich een strategische positie in de markt verwerven. Ton: “Dit is een combinatie van efficiënt asperges telen en in een daarbij passende markt vermarkten. Als ondernemer moet je de asperges telen die jouw specifieke markt vraagt. Hierbij vloeit de efficiënte teelt samen met het maken van heldere keuzes. Hierbij is te denken aan raskeuze, maar ook teeltsysteem en teelt ondersteunende maatregelen en welke markt je gericht wil benaderen. De combinatie van teeltoptimalisatie en zich als bedrijf strategisch opstellen bieden potentie, oftewel in correct vakjargon strategy and agronomy.” 

Corona en groeipotentie
Ook corona blijft de gemoederen aardig bezig houden: Gezien de 2G-regeling in Noordwest-Europa zal het volgens Ton ook komend jaar een uitdaging worden om genoeg seizoensarbeiders en oogst-medewerkers te krijgen. “Ik adviseer telers zo vroeg mogelijk hun lijnen uit te zetten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Wie in februari pas begint met het bellen van detacheringsbureaus is zonder meer te laat.”

Ondanks de grote uitdagingen binnen de sector gloort er wat Ton betreft een mooie toekomst voor de asperge, zowel binnen als buiten Europa: “De asperge wordt in internationaal opzicht naar een hoger plan getild. Dat zie ik overal om me heen gebeuren. Nu is het zaak om door te pakken, kennis te delen en vooral te blijven discussiëren en vooral te communiceren.”

Voor meer informatie:
Ton Smolders
Aspavanza BV
Dekeshorst 5
5988 NX Helden
+31 (0)6 11 06 5315
tsmolders@aspavanza.com  
www.aspavanza.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven