Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Markus Staden van Kraege Beerenpflanzen en Hansabred over aardbeientrends

"Direct marketing in Duitsland geeft ons een unieke positie wereldwijd"

Het aardbeiseizoen was in 2021 niet gemakkelijk voor de telers en handelaren. Hoewel een goede afzet werd bereikt via rechtstreekse verkoop, zorgde het weer voor problemen, terwijl gedeeltelijk overlappende leveringen uit heel Duitsland de markt oververzadigden. Markus Staden (rechts op de foto), directeur van Hansabred en Kraege Beerenpflanzen, ziet echter enkele trends die oplossingen kunnen bieden voor deze problemen. Via Hansabred bijvoorbeeld doet Staden onderzoek naar nieuwe rassen en vertical farming.

Variëteitenkeuze doorslaggevend voor afzet
"Beschermde, berekenbare teelt is bijzonder geschikt om variëteiten voorspelbaarder te maken. Bovendien kunnen we berekenbare volumestromen realiseren, zowel door testen in beschermde teelten als door de verdere ontwikkeling van variëteiten", aldus Staden.

Enerzijds zijn er de variëteiten die lekker en aantrekkelijk zijn, maar die slechts één of twee dagen op de markt kunnen worden gebracht. Daarnaast zijn er commerciële rassen waarbij stevigheid, houdbaarheid en hoge opbrengsten een grotere rol spelen. 'Vroeger produceerden de telers voor beide kanalen dezelfde goederen, maar nu is dat niet meer mogelijk. Al bij de selectie van de variëteiten moet je nu voor het ene of het andere pad kiezen."

Aardbeien uit de kas en vertical farming
Staden wijst er ook op dat kasaardbeien nog lang niet zo wijd verbreid zijn als in andere landen. "Nederland en België zijn voor 80-90% overgeschakeld op glastuinbouw. Uit de VS is het concept van verticale teelt tot ons gekomen. We zijn al bezig met onderzoek naar nieuwe variëteiten en planten voor verticale teelt met Hansabred," zegt Staden.

Volgens Staden is vertical farming in Duitsland echter nog ver weg, want wat de kosten betreft, is vollegrondsteelt nog steeds het meest rendabel, zodra men de vaste kosten in aanmerking neemt. Staden: "Zelfs als ik 3 ha van 30 ha aardbeien niet verkoop, is dat nog draaglijk voor vollegrondstelers. In het geval van een tunnelteelt met rek en high-end systemen, lijd ik verlies als ik 10% niet op de markt breng."

Arbeidskosten en clubrassen beïnvloeden aanbod
Verschillende problemen zijn ook van invloed op de aanvoer van frambozen, waarvan nog slechts weinig Duitse producten op de markt te vinden zijn, aldus Staden. "Vooral wat de arbeidskosten betreft, kunnen wij nauwelijks concurreren met Zuid-Europa. Bovendien zijn er steeds meer clubrassen. Dus kopen grotere bedrijven kleinere bedrijven op, nemen hun "DNA" over, hebben de vermeerdering en de bewerking van jonge planten in één hand en beheren dan later ook nog de marketing bij de grote retailketens en discounters. Zij zijn het ook die in deze vertical farms investeren en ze ter beschikking stellen van de telers. Kleinere telers kunnen dat niet meer aan en trekken op den duur aan het kortste eind."

Dit heeft volgens hem echter niet alleen te maken met de prijsdruk, maar ook met sociaal-politieke veranderingen en dus met een verandering van de vraag, die het werk bemoeilijkt. "Door het gebrek aan arbeidskrachten zullen pluktechnieken, robots, enz. interessanter worden voor land- en tuinbouwbedrijven, maar alleen kapitaalintensieve bedrijven zullen zich die kunnen veroorloven. De anderen zullen dat niet kunnen."

Positief is dat zachtfruit en verse groenten wereldwijd in de mode zijn en dat ook de belangstelling voor streekproducten zeer groot is. "De meeste van onze tuinbedrijven kunnen nog steeds winstgevend werken. Direct marketing in Duitsland geeft ons ook wereldwijd een unieke positie."

Voor meer informatie:
Markus Staden
KRAEGE Beerenpflanzen
Delsener Heide 36
48291 Telgte, Duitsland
Tel +49 (0)2504 70000
info@kraege.de 
kraege.de

Hansabred GmbH & Co. KG
Radeburger Landstraße 12
01108 Dresden
+49-174-3300-761
info@hansabred.org
www.hansabred.org 

Publicatiedatum: