De keuze voor een gezond product leidt mogelijk niet automatisch tot een gezondere inhoud van de totale winkelmand, omdat consumenten hun voedselkeuzes balanceren tijdens het boodschappen doen. Als consumenten eerst iets gezonds kiezen binnen één categorie (bijv. magere melk) compenseren ze dat vaak deels met een ongezondere keuze binnen een volgende categorie (bijv. suikerrijke frisdrank) en andersom. Dat concludeert promovenda Martine van der Heide in haar proefschrift voor de Rijksuniversiteit Groningen
Zij onderzocht deugdzaam consumentengedrag: gedrag dat uitgestelde voordelen biedt voor het individu of indirecte voordelen biedt voor de maatschappij, maar (op korte termijn) ook nadelen heeft voor het individu. Een voorbeeld van deugdzaam consumentengedrag is gezond eten. Van der Heide stelt dat conflicterende doelen zoals 'genieten' en 'gezondheid' ertoe kunnen leiden dat de relatieve gezondheid van voedselkeuzes zich tijdens het boodschappen doen dynamisch ontwikkelt. Consumenten blijken de relatieve gezondheid van hun keuzes te balanceren. De mate waarin consumenten hun keuzes balanceren hangt af van de voedselcategorie en de hoeveelheid eerdere (fysieke) boodschappenkeuzes.
Vind hier het proefschrift van Martine van der Heide
Bron: www.rug.nl