Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
María del Carmen Manjón, Enza Zaden Spanje:

"Minikomkommers zie je al in veel Europese supermarkten opduiken"

De consumptie van komkommer neemt over de hele wereld beetje bij beetje toe. Het verschijnen van specialities zoals minikomkommers voegt waarde toe aan dit groentesegment, dat aan populariteit blijft winnen door zich aan te passen aan de veranderende consumententrends en in te spelen op meerdere consumentenprofielen, zegt María del Carmen Manjón van Enza Zaden Spanje. Zij noemt als voorbeeld de EasyQs® minikomkommers van Enza Zaden. "Die zijn met een gewicht tussen 80 en 150 gram ideaal zijn voor kleinere huishoudens. houdbaarheid is erg goed en de komkommers zijn extra knapperig."

Het is een komkommerconcept dat eerst succes boekte in de Verenigde Staten. In de afgelopen 5 of 6 jaar heeft het ook een grote groei doorgemaakt in Europa. In het begin werd de verkoop voornamelijk gedreven door de Arabische gemeenschap in Europa, want in het Midden-Oosten is de minikomkommer een traditioneel product. "Nu zie je de minikomkommers al opduiken in veel Europese supermarktketens."

"De productie is de afgelopen twee jaar enorm gegroeid en blijft nog steeds toenemen, omdat ook de vraag in Europa blijft stijgen. Maar ook de consumptie van de traditionele lange komkommer zit in de lift. Die twee producten zitten elkaar dus niet in de weg. Volgens gegevens over 2019/2020 steeg de afzet van minikomkommers in Duitsland met 27% in volume en met 34% in waarde. Dit product wordt momenteel gepromoot in het Verenigd Koninkrijk, waar EasyQs past in het concept van kleine porties voor sandwiches. Nu verkopen veel supermarkten er nog voorgesneden en in folie verpakte komkommerstukjes, maar de druk vanuit de samenleving om plastic te weren geeft dit nieuwe concept een kans", legt María del Carmen uit.

Het Spaanse bedrijf Ecoinver uit Almería is de belangrijkste teler van EasyQs minikomkommers, met ongeveer 40% van de teelt in heel Europa, waarvoor ze vorig jaar haar eigen merk lanceerde: MiniGu®.

"Hoewel het in het begin moeilijk was om dit concept te introduceren, begon de afzet vier jaar geleden geleidelijk te verhogen. We hadden toen fors geïnvesteerd in infrastructuur en nu hebben we zelfs bijna de helft van de totale volumes in Europa in handen", vertelt Ismael Segura, CEO van Ecoinver. "De grote ketens hadden die lijn niet in het assortiment, dus gingen we stap voor stap, met de bedoeling de markt niet te verzadigen en de volumes zo stabiel mogelijk te houden. Nu zetten steeds meer telers in op deze rassen, maar wij blijven wel de belangrijkste leverancier. Dankzij het vertrouwen dat de grote Europese ketens in dit product en in ons stellen, hebben we vorig jaar ons eigen merk MiniGu gelanceerd en dit jaar zullen we ook biologische productie hebben."

Volgens Ismael Segura zijn ook de telers die EasyQs planten blij, omdat de prijzen stabiel zijn. "In tegenstelling tot het segment van de conventionele komkommers, waarvan grote volumes worden geplant, zijn er geen plotse veranderingen in de marktprijzen bij de minikomkommers. Nu de teelt toeneemt zie je hier en daar weleens wat schommelingen, maar we kunnen nog altijd gerust stellen dat het een stabiel product is. Door de toegevoegde waarde die het biedt, zijn de prijzen stabieler dan die van de lange komkommer, maar het is wel een product dat meer handenarbeid vergt."

Een ander sterk punt van het EasyQs minikomkommer-assortiment is volgens María del Carmen de mogelijkheid tot jaarronde oogst in elk van de teeltgebieden. Dat kan omdat er vier verschillende variëteiten beschikbaar zijn. "Ook werken we aan het verbeteren van de weerstand tegen ziektes als New Delhi en aan de plantkwaliteit in het algemeen."

"De bevolking blijft groeien en dus ook de consumptie van vers voedsel. Sinds het uitbreken van het coronavirus, zorgen mensen beter voor zichzelf en kopen ze meer gezond voedsel. Op dit moment neemt de vraag naar groenten in het algemeen toe, en dit is ook het geval voor komkommers. In Spanje heeft het ons een paar jaar gekost om de minikomkommers te introduceren, maar nu krijgen ze in steeds meer supermarkten hun plekje. Het ziet er veelbelovend uit voor de komende jaren", besluit Ismael Segura.

Voor meer informatie:
María del Carmen Manjón
Enza Zaden España, S.L.
Tel: +34 950 583 388
M.Manjon@enzazaden.es 
www.enzazaden.com 

Ismael Segura
Ecoinver
Camino Villalobos, 29
04716 Las Norias de Daza (Almería) - Spanje
Tel: +34 600 904 286
ismael@ecoinver.es 
www.ecoinver.es 

Publicatiedatum: