Op een luchtfoto van de provincie Antalya, gelegen in het zuidwesten van Turkije, zie je kassen zover het oog reikt. Er zijn kleine kassen en er zijn grote kassen, er zijn lowtech en hightech kassen, en de producten die er geteeld worden zijn heel divers: tomaten, paprika's, bloemen zoals anjers en exotisch fruit zoals bananen en dragonfruit.
Het mag dan ook geen wonder heten dat Growtech, de grootste tuinbouwbeurs in Turkije, jaarlijks meer dan 500.000 bezoekers trekt. Toch gaan veel leveranciers niet naar de beurs om te zien hoe de lokale sector zich organiseert. Ze nemen deel aan Growtech om (potentiële) klanten te ontmoeten uit Centraal-Azië en het Midden-Oosten, landen waar de tuinbouwsector snel groeit.
Turkse markt en internationale kansen
De Turkse markt zelf heeft het moeilijk gehad. De Turkse AGF-sector is omvangrijk en er wordt steeds meer geïnvesteerd in teelt op water. Maar tegelijkertijd leven de lokale telers in onzekerheid. De Russische markt is bijvoorbeeld een belangrijke exportmarkt die tegelijkertijd heel instabiel is, want het land bant regelmatig tomaten uit Turkije.
Met ruim 84 miljoen inwoners en meer dan 70.000 hectare kasteelt richten de meeste telers zich op de lokale markt. Vanuit de groeiende middenklasse is er veel vraag naar lokaal geteelde kwaliteitsproducten uit de kas. Of toch meestal. Vorige week nog tuimelde de koers van de Turkse lira. Op wat 'Zwarte Dinsdag' werd genoemd, daalde de waarde van de lira ten opzichte van vreemde valuta met 20%. Telers of verpakkers die grondstoffen uit het buitenland moeten kopen, hebben het zwaar te verduren nu de wisselkoers op een historisch dieptepunt is beland. Daarenboven ontregelt de inflatie al vele jaren de economie van de huishoudens.
Op de beurs zeiden sommige distributeurs zelfs dat ze, gezien de onzekere wisselkoers, telers gewoon geen goede prijs voor hun product konden bieden. Iets dergelijks gebeurt overigens ook in andere sectoren: Apple heeft bijvoorbeeld de verkoop van hun producten vorige week opgeschort. En toen de verkoop weer werd hervat, was dat met een prijsverhoging van 25% om de geldontwaarding te compenseren.
Omdat veel leveranciers op de exportmarkten zaken doen, waren ze niet op de beurs aanwezig uit interesse in de lokale markt, maar hoopten ze hun buitenlandse klanten te kunnen zien. De ontwikkeling van de AGF-sector in de GOS-landen is de afgelopen jaren snel gegaan en, ondanks corona en de vele uitdagingen, trekken landen als Kazachstan, Oezbekistan en Tadzjikistan de belangstelling van leveranciers van kassen en materialen voor de kasteelt. Uit Turkmenistan waren er geen bezoekers, omdat het land zijn grenzen nog steeds volledig heeft dichtgegooid, maar veel andere bezoekers uit de regio hebben de weg naar de beurs wel gevonden. Het is voor hen immers gemakkelijker naar Turkije te reizen dan naar Nederland, Spanje of Italië.
Volgend jaar vindt Growtech weer plaats in Antalya - maar eerst is het tijd voor de foto’s!