Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nationaal Actieplan Groenten en Fruit stopt

Na vijf jaar komt er op 1 januari 2022 een eind aan het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF). Men is er niet geslaagd in het om financiën voor voortzetting binnen te halen.

NAGF bouwde in vijf jaar tijd een netwerk om een gezonder en duurzamer voedselpatroon te stimuleren en focuste op samenwerking. Alle informatie, opgedane kennis en de websites worden overgedragen aan GroentenFruit Huis. 

"Als NAGF zijn we trots op de behaalde resultaten en bedanken we alle partners voor de samenwerking. Jammer dat we juist nu we vol op stoom zijn niet verder kunnen. Het was een uitdagend project dat ik met veel plezier heb gecoördineerd. Laten we voortbouwen op het werk dat reeds is verzet en de samenwerking blijven opzoeken, ook zonder het NAGF. Er ligt nog genoeg werk!", laat coördinator Karin Bemelmans weten.

Samen met meer dan 200 partnerorganisaties heeft NAGF naar eigen zeggen 'geweldige resultaten geboekt die daadwerkelijk de consumptie van groenten en fruit hebben verhoogd.' Hieronder deelt NAGF een opsomming.

Campagnes, onderzoek en netwerken
Bij aanvang formuleerde het NAGF drie speerpunten voor activiteiten: jonge gezinnen, out-of-home en gezondheidszorg. Voor deze doelgroepen zijn meer dan 60 projecten uitgevoerd in samenwerking met de groente- en fruitsector, retail, cateraars en maatschappelijke organisaties.

Een recent voorbeeld is de samenwerking in het kader van het International Year of Fruit and Vegetables. In dit kader werden diverse activiteiten georganiseerd zoals 's Werelds eerste eetbare bushalte voor de Geef Kleur door campagne die een hoop publiciteit trok. Tijdens de Nationale Groente- en Fruitdag op 14 oktober jl. werden dankzij de samenwerking van ruim tweehonderd partners miljoenen Nederlanders geïnspireerd hun middagdip eruit te snacken met groenten en fruit. Het onderzoek 'Arts en Groenten' wees uit dat artsen leefstijl vaker willen bespreken met hun patiënten. Voor jonge gezinnen is het netwerk 'Groenten en Fruit voor kinderen' gestart en de video van kinderarts Koen Joosten over het belang van groeten en fruit voor jonge kinderen opgenomen.

Veggipedia
Het NAGF moderniseerde de website Veggipedia en verrijkte deze met betrouwbare content. Van gemiddeld 300 paginaweergaven per dag in 2017, groeide het bereik naar gemiddeld vijfduizend dagelijkse bezoekers tot een totaal van ruim twee miljoen bezoekers per jaar. Veggipedia is de online encyclopedie met onder andere recepten, productinformatie en voedingsstoffen per product. GroentenFruit Huis had het beheer van Veggipedia bij NAGF belegd en zal dit nu overnemen.

Ga voor Kleur
Met de boodschap Ga voor Kleur heeft het NAGF consumenten geïnspireerd hun bord in te kleuren met groenten en fruit. Een actie die veel aanknopingspunten biedt voor partners om hier hun met hun eigen look and feel de algemene boodschap te ondersteunen. Veel cateraars en grote retailers haakten aan bij Ga voor Kleur, onder andere met een actiedagspaaracties, aandacht aan kleurrijke groenten en fruit in hun huismagazines en nudgingprojecten op de winkelvloer of bij online boodschappen doen. Met als waardevolle learning dat nudging de consumptie inderdaad kan verhogen.

Bron: NAGF

Publicatiedatum: