Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Matthijs werd auberginefan: "Elke dag kan alleen maar beter worden"

Matthijs Munter maakte dit jaar de overstap als operationeel verkoper bij Nature's Pride naar commercieel logistiek medewerker bij Purple Pride. Hoewel hij vanuit zijn opleiding Communications & Multi Media Design enorm veel weet van de digitale wereld en media, ligt zijn passie namelijk bij de AGF. Helemaal geen ouderwetse sector, maar juist een heel vooruitstrevende, is zijn ervaring, zo vertelt hij in een interview in het novembernummer van vakblad Primeur. Lees zijn verhaal ook hieronder. 

Als Westlander groeide Matthijs op tussen de kassen en in zijn jeugd verdiende hij regelmatig een extra zakcentje bij tuinders. “Ik vond het altijd mooi en fijn om in de kassen te werken. Maar in eerste instantie ben ik in de autoverkoop en later in de creatieve sector terechtgekomen,” vertelt Matthijs.

Toen hij als operationeel verkoper aan de slag ging bij Nature’s Pride kwam er een gedeeltelijk hernieuwde kennismaking, waarbij Matthijs merkte dat het dynamische van de AGF goed bij hem paste. “Ik was gelijk ‘hooked’ en herkende het wereldje weer, maar miste eigenlijk nog een stukje verbinding met Nederland en lokale  teelt. Via een bevriende collega hoorde ik dat er een vacature was bij Growers United en zo ben ik bij Purple Pride beland. Dat voelde meteen helemaal goed. Ik vind het ook geweldig om bij de telers te zijn. Zonder die plantjes hebben wij immers geen bestaansrecht. Ook klikte het goed met de collega’s. We zitten hier allemaal met dezelfde mindset: aubergines bij iedereen op het weekmenu krijgen.”

Matthijs was in eerste instantie geen auberginefan, maar daar is inmiddels verandering in gekomen. Minimaal twee keer per week staat aubergine op het menu. “Het heeft even geduurd, maar ik ben bekeerd. Aubergine is een echte smaakspons. Het is een vrucht die van zichzelf niet sterk smaakt, maar juist andere smaken in zich opneemt. Daardoor kun je hem bijna overal in verwerken, je kunt er zelfs ijs van maken.”

Doorgroeien
Als commercieel logistiek medewerker verzorgt Matthijs samen met een collega de backoffice. Ze zorgen ervoor dat alle communicatie en zaken die gerelateerd zijn aan verkoop onder de hoede worden genomen, zodat de teler optimaal kan werken en de producten zo vers mogelijk bij de klanten terechtkomen. Zowel de logistieke component als de verkoopkant vindt Matthijs leuk om te doen.

“Grote auto’s en jongens dat is altijd een goede combi. Daarnaast vind ik het gave aan logistiek dat onze aubergine binnen 48 uur op een bordje kan liggen, geprepareerd door een chef in New York om zo onderdeel te zijn van een herinnering van de gasten.”

Leuker nog is het intensieve klantcontact dat nodig is om alles in goede banen te leiden. Iets waar voor Matthijs de uitdaging ligt. “Ik ben nog iets te groen in de AGF, maar in de toekomst zou ik wel door willen groeien naar een positie waarin ik zelf actief de verkoop kan doen - dat zou ik heel tof vinden.”

Groeipotentieel
Dat de AGF een ouderwetse sector zou zijn, is iets wat Matthijs niet herkent. “Ik ervaar het juist als een heel vooruitstrevende branche, generaliserend gesproken is het misschien zo dat er mensen werken die vasthouden aan traditionele processen, omdat die nu eenmaal werken en ze het nut van veranderingen niet inzien, maar dat is zeker niet het geval bij Growers United en Purple Pride, dat zijn allemaal heel ondernemende mensen.”

Purple Pride focust zich naast handel en retail op de horeca. Door chefs met culinaire mogelijkheden van de aubergine te inspireren hopen ze dat ook huishoudens deze meer ontdekken en thuis op het menu zetten. Zo willen ze de groei van de omzet creëren. En de aubergine heeft de tijd mee: deze past perfect in de trend van gezond, vegetarisch en duurzaam eten. Op dit moment eet ongeveer 26% van de huishoudens in Nederland minimaal eens per jaar aubergine. “Het groeipotentieel is dus enorm. Dat maakt het werk voor en met de aubergine ook zo leuk, elke dag kan alleen maar beter worden."

Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Matthijs Munter
Purple Pride
m.munter@growersunited.nl