Harvest House groeit in bio: "Telers willen segment laten groeien'

Tholen - BioVerbeek en Frank de Koning, twee biologische glasgroentetelers, voegen zich bij Harvest House. Daarnaast verruilt Vitensa, een van de bestaande leden, de reguliere teelt van snoeptomaten voor biologische teelt. Daarmee groeit het biologisch teeltareaal van Harvest House naar 36 hectare.

Biologische minikomkommer
“Deze flinke toename biedt de mogelijkheid om in de vier vruchtgroenten, aubergine, paprika, komkommer en tomaat, een divers biosegment te creëren binnen onze coöperatie,” vertelt Mark Versluis.

Binnen het hele assortiment van Harvest House vormde bio tot en met dit jaar slechts een klein aandeel. Teler Tabos Eco teelde al biologisch vruchtgroenten op 7,9 hectare. “Nu groeit dat areaal naar 36 hectare met de bijbehorende diversiteit, dus aubergines, komkommers en verschillende types paprika’s en tomaten. Daar waar we in ons gangbare assortiment al een aantal jaren naast de gewone komkommer ook snack- en minikomkommer hebben, kunnen we wellicht in het biosegment ook minikomkommers gaan aanbieden.”

Mark vertelt dat de nationale én internationale klanten, die Harvest House reeds bedient, de behoefte hebben om ook een uitgebreid biologisch assortiment te voeren. “Naast het gangbare assortiment zien zij ook nog voldoende groeiperspectief voor biologische producten.”

Gezamenlijke marktbenadering
De uitbreiding van het biologisch areaal komt voort uit de telers. “Zij willen het biosegment in de toekomst laten groeien, verder professionaliseren en samenwerken. Dat willen wij graag faciliteren. Een van onze huidige leden gaat omschakelen naar biologische teelt. Door de keuze van BioVerbeek en Frank de Koning voor Harvest House is er een dynamiek ontstaan waardoor de vier telers met elkaar in gesprek raken over gezamenlijke marktbenadering, de teeltplannen en een invulling van het segment die voor iedere teler een stuk efficiëntie en schaalgrootte kan gaan betekenen,” vertelt Mark verder.

“Veel biologische telers hebben een grote diversiteit aan producten. Dat is vaak zo gegroeid om aan diverse klantvragen te voldoen en risico’s te spreiden en natuurlijk vanuit de benodigde vruchtwisseling,” legt Mark uit. “Door samen goed naar de markt en de teeltplannen te kijken kun je er op termijn voor kiezen om bijvoorbeeld per seizoen op één of twee locaties een product te telen in plaats van op alle vier. Dan doe je het met elkaar slim en goed. Dat samenwerken zit in het DNA van Harvest House en we merken dat ook deze groep telers dat ziet. Je kunt het allemaal wel alleen doen en dat is soms makkelijker en sneller, maar samen kom je verder. Deze telers streven dat echt na."

Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Mark Versluis
Harvest House
m.versluis@harvesthouse.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven