Gunstig weer leidt tot vroegere start Mexicaanse kasteelt

De markt voor USDA-biologische kasgroenten is de laatste tijd krap, maar de situatie zou in de komende weken moeten verbeteren. "Dankzij het gunstige weer kunnen we dit seizoen vroeger starten met de teelt," zegt Michael DuPuis van Divine Flavor (op foto). "Als gevolg daarvan zal de beschikbaarheid van consistente hoeveelheden voor liggen op de voorgaande jaren."

Het biologische groenteprogramma van het bedrijf uit Sonora en Sinaloa staat op het punt te beginnen en de opbrengst zou in de komende weken moeten toenemen.

"Deze week beginnen we met de oogst van biologische groene kaspaprika's en in de eerste twee weken van december volgen onze biologische en conventionele mini-paprika- en gekleurde paprika-programma's. Normaal gesproken begint de oogst van gekleurde paprika's pas eind december, maar het is fijn om er vroeg bij te zijn en een kans te hebben op de krappe markten," aldus DuPuis. Hij hoopt dat de eerste ladingen begin december het magazijn zullen verlaten.


Promotiehoeveelheden biologische kaskomkommers zijn al beschikbaar. Voor trostomaten is de markt krap. "We zijn bezig met de overgang van Baja California naar West Mexico en het aanbod zal pas later in december of januari toenemen."


Fair trade
De meeste kassen van Divine Flavor zijn Fair Trade Certified, wat betekent dat de tuinbouwpraktijken gebaseerd zijn op eisen die mens en milieu beschermen. "We waren een van de eerste leveranciers die Fair Trade Certified-producten uit Mexico aanboden toen Grupo Alta in 2011 onze certificering ontving. In de loop der jaren hebben onze producten meer dan € 6,6 mln aan Community Development Funds gegenereerd om onze gemeenschappen te ondersteunen."

De cijfers zijn jaar na jaar consistent gegroeid en alleen al in 2020 heeft Divine Flavor meer dan € 0,9 mln aan premiefondsen gegenereerd. Binnen de eerste twee kwartalen van 2021 heeft het programma nog eens € 0,9 mln gegenereerd. De twee grootste Fair Trade Certified productcategorieën voor het bedrijf zijn druiven en komkommers met stijgingen voor 2020 van respectievelijk € 432.000 en € 281.000.


"Om Fair Trade Certified te worden en de certificering te behouden is veel aandacht voor details nodig," aldus DuPuis.

Telers worden jaarlijks tijdens de teelt gecontroleerd om ervoor te zorgen dat aan de sociale minimumnormen wordt voldaan. Het begon allemaal met een solide basis op de teeltbedrijven, maar acht jaar na de start van het programma hebben sommige bedrijven hun eigen stichtingen kunnen oprichten die gezondheidszorg, maaltijden, recreatieve activiteiten, enz. bieden aan de gemeenschappen. "Door onze producten ethisch en verantwoord te telen, dragen we bij aan het verbeteren van de kwaliteit van leven in onze gemeenschappen."

Divine Flavor is er trots op deel uit te maken van een grote beweging binnen de groentesector. Alleen al in 2020 werd in de Verenigde Staten meer dan 500 mln pond Fair Trade Certified-producten verkocht, wat meer dan € 11,4 mln aan premies opleverde. "Retailers staan steeds meer open voor het afzetten van Fair Trade gecertificeerde producten. Costco en Whole Foods Market zijn bijvoorbeeld grote voorstanders, maar ook met andere retailers vinden gesprekken plaats omdat producten met het Fair Trade Certified-keurmerk een mooi verhaal hebben."

Voor meer informatie:
Michael DuPuis
Divine Flavor
+1 520 281 8328
mdupuis@divineflavor.com
www.divineflavor.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven