"Er is veel belangstelling van investeerders: ze wachten gewoon op een verbeterd bedrijfsmodel voor vertical farms. In ruil daarvoor kunnen ze grotere bedragen inzetten, niet alleen risicokapitaal maar ook private equity en infrastructuurkapitaal," zei Henner Schwarz (Kalera) onlangs tijdens een panel van de Asia-Pacific Agri-Food Innovation Summit 2021.
Aan het panel namen deel gespreksleider John Baker van Equilibrium, Vihari Kanukollu van UrbanKisaan, een vertical farm gevestigd in India en Henner Schwarz, directeur Midden-Oosten, Afrika en Azië bij Kalera, een Amerikaanse vertical farm.
Henner vervolgt: "De sector staat nog in de kinderschoenen en is vooralsnog zeer infrastructuur-intensief. We hebben ons gericht op micro-economie om investeerders te laten zien dat we er kunnen komen: hoe stabieler de opbrengst wordt en hoe bekender het product wordt, des te meer grote investeringen er uiteindelijk zullen volgen."
Potentieel voor CEA-markt
John vroeg wat de huidige investeringsstatus van de CEA-markt is en hoe dat de kansen voor de toekomst weerspiegelt. Vihari legde uit dat indoor farming in India nog in de kinderschoenen staat. De overheid geeft echter subsidies om indoor farming te bevorderen, wat tot nu toe heeft geleid tot 20 ha aan CEA-teelt. "Het potentieel is hier enorm, aangezien 22% van de bevolking in de tuinbouw werkzaam is. Aangezien we een enorme bevolking hebben, staat de tuinbouwrevolutie in India op het punt te beginnen. Het is de perfecte fase voor financiering om op dit moment binnen te komen."
Van links naar rechts: John Baker (Equilibrium), Vihari Kanukollu (UrbanKisaan) en Henner Schwarz (Kalera)
Potentieel van CEA-markt
"Indoortelers moeten een andere productkwaliteit brengen. Er zijn veel kenmerken en waarden die producten uit de indoorteelt hebben die superieur zijn aan de producten van de concurrentie," merkte Henner op. Bij Kalera draait het allemaal om het telen van een betaalbaar product om een grotere premiummarkt aan te spreken, zoals de biologische markt. "We moeten ervoor zorgen dat ons efficiënte tuinbouwsysteem een redelijke prijs kan opleveren."
Vihari legde uit dat er veel potentieel is voor de Indiase markt voor verse producten, gezien de waarde ervan. "We proberen een merk op te bouwen rond onze producten. Gezien de lage productkwaliteit in India, maken hydrocultuurproducten een statement in termen van smaak, consistentie en kwaliteit. Mensen zijn bereid om meer te betalen voor dit soort producten." Aan de andere kant geven Indiërs omgerekend ongeveer € 5,33/week tot € 26-44/maand uit aan verse producten. Het gaat erom een evenwicht te vinden.
De toekomst van de tuinbouw: Wat is er nodig om kapitaal vrij te maken om bedrijven te laten groeien?
Vihari verklaarde dat "het introduceren van miljoenenteeltbedrijven niet echt mogelijk is, gezien de hoge ROI en het feit dat onze markt daarvoor te beperkt is. We kunnen alleen schaal vergroten als we de kapitaaluitgaven zodanig verlagen dat je een grotere variëteit aan gewassen kunt telen, zodat je een groter assortiment kunt aanbieden."
UrbanKisaan werkt aan de kosteneffectiviteit van vertical farms. Volgens Vihari hangt de hoeveelheid kapitaal die in vertical farms gaat zitten samen met hoeveel kapitaal je kunt ophalen. "Als je met 400 ha geen verschil kunt maken, zul je nooit echt een impact maken gezien de beperkingen van zware CapEx. Daarom brengt UrbanKisaan de kapitaalsinvesteringen naar beneden en werken we met het absolute minimum. Dan kunnen we veel sneller opschalen in het hele land."
Henner voegde eraan toe dat "investeerders willen weten wat ze ervoor terugkrijgen en voor ons is dat CapEx per m2 teeltruimte. Hoe groter onze bedrijven worden, hoe efficiënter we kunnen werken. Deze eenheidseconomie is er echt op gebrand om investeerders aan te trekken. Telers moeten begrijpen dat er verschillende soorten kapitaal zijn."
Het helpt om oplossingen te structureren die tegemoet komen aan verschillende investeerders voor heel specifieke situaties: er zijn vermogensfondsen die een politieke agenda hebben of infrastructuurgelden die geen risico's willen lopen of waar je een afname van een joint-venturepartner nodig hebt die je kan helpen om succes te boeken op de markt, maar ook om het product af te zetten. Deze factoren moeten worden aangepakt om aantrekkelijker te worden en meer geld in de sector te doen instromen.
Voor meer informatie:
Asia-Pacific Agri-Food Innovation Summit
www.agrifoodinnovation.com
Voor meer informatie:
Kalera
info@kalera.com
www.kalera.com
www.urbankisaan.com