Falk Schlusnus, CEO TFC Holland:

“Onze focus in de exotenverkoop gaat de komende jaren veel verder dan Europa”

Tholen - Begin dit jaar trad Falk Schlusnus aan als CEO van TFC Holland. De 39-jarige Duitser deed ervaring op bij Lidl en was de laatste tweeënhalf jaar al actief bij de exotenspecialist uit Maasdijk, die onderdeel uitmaakt van de Global Produce GmbH, dat de AGF-activiteiten van de BayWa Group bundelt. Een interview, dat eerder verscheen in vakblad Primeur, over nieuwe exoten, de gevolgen van klimaatverandering en de inzet op verticale ketenstrategie.

Hoe heb je het werken bij TFC in Nederland de afgelopen tweeënhalf jaar ervaren?
Erg goed! Ik zie ernaar uit om als CEO zo’n aantrekkelijk bedrijf te leiden en verder te ontwikkelen. TFC is al meer dan 30 jaar een sterke speler in het exotische segment met een divers aanbod van meer dan 200 groenten- en fruitsoorten uit meer dan 50 landen. Onze grootste producten zijn avocado’s, mango’s, zoete aardappelen en gember, maar klanten kunnen ook voor randproducten zoals lemon grass bij ons terecht. Bij TFC focussen we ons op de lange termijnrelaties, zowel aan de verkoop- als de inkoopzijde met de leveranciers in de landen van origine. Het bedrijf heeft in haar decennialange historie veel ervaring en knowhow opgedaan. Daarom is het voor TFC ook zo waardevol om Peter Kooi, die het bedrijf 30 jaar als CEO en mede-oprichter heeft geleid, aan boord te houden voor de strategische inkoop.

Wat gaat er onder jouw leiding veranderen? Welk stempel wil je zelf meer geven aan de koers van TFC?
Mijn doel is allereerst om het uitstekende werk van de afgelopen 30 jaar met succes voort te zetten. En dat niet alleen binnen Europa, maar ook daarbuiten. Sinds de meerderheid van de aandelen van TFC Holland in 2016 zijn overgenomen door BayWa, maakt TFC deel uit van de BayWa-Groep, dat onlangs haar versactiviteiten heeft gebundeld in de 100% dochteronderneming BayWa Global Produce GmbH. Hiertoe behoren onder meer ook het Nieuw-Zeelandse bedrijf T&G Global, BayWa Obst in Duitsland en Al Dahra BayWa in de Verenigde Arabische Emiraten. Gezamenlijk kunnen we een nog veel breder productaanbod aanbieden aan onze wereldwijde klanten. In een continent als Azië zien we grote kansen. Met onze partner TFC Middle East in Dubai hebben we jarenlange ervaring in het vermarkten van avocado's en andere producten in het Midden-Oosten. We zullen deze activiteiten blijven uitbreiden.

Kun je een voorbeeld noemen waarin die synergie binnen de BayWa-groep nu al tot uiting komt?
Dan denk ik meteen aan de Softripe-technologie die we dit jaar op onze locatie Maasdijk in gebruik hebben genomen. Ons zusterbedrijf Worldwide Fruit in het Verenigd Koninkrijk heeft deze technologie al zeer succesvol geïmplementeerd na een uitgebreide reeks testen met positieve resultaten voor verschillende fruitsoorten. Zo konden we de ervaringen delen en daarop voortbouwen. Deze Softripe-technologie baseert zich op kunstmatige intelligentie (AI), wat leidt tot een betere kwaliteit, een langere houdbaarheid en minder derving van de producten. Wij kunnen hierdoor perfect gerijpte mango’s en avocado’s met een aanzienlijk langere houdbaarheid vervoeren naar de schappen van onze klanten. Dit is zomaar één voorbeeld, maar het netwerk van BayWa Global Produce biedt nog veel meer voordelen, zoals bij het doen van investeringen of bij het uitwisselen van knowhow uit de jarenlange ervaring in teelt, inkoop en marketing die TFC al 30 jaar heeft.

Voorzie je nog een verdere groei van de avocadomarkt of heeft die het verzadigingspunt al bereikt?
Dat is een vraag die veel gesteld wordt, maar ik voorzie nog volop groeikansen. De avocado heeft de afgelopen jaren een gigantische ontwikkeling doorgemaakt in het schap. Lag die tien jaar terug nog in een hoekje van het fruitschap, vandaag de dag liggen er meerdere avocado-variëteiten zowel los als verpakt in de hoofddisplay. Ondertussen biedt elke supermarkt wel twee of drie variëteiten aan. En hoewel de vraag een stormachtige ontwikkeling heeft doorgemaakt, ligt de gemiddelde consumptie in Europa per hoofd van de bevolking nog aanzienlijk lager dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. In Oost-Europa staat de markt van ready to eat nog in de kinderschoenen. Maar ook in West-Europa valt deze categorie nog veel verder te ontwikkelen. Zo hebben wij als TFC de laatste jaren fors ingezet op een grotere variëteit tropische avocado. Daarmee zijn we nu één van de belangrijkste spelers in de markt. En we zoeken natuurlijk ook naar het volgende exotenartikel om net zo’n succesverhaal als de avocado te maken.

Welke impact heeft de coronapandemie gehad op TFC?
Net als voor iedereen hebben ook wij  de impact van Corona duidelijk gevoeld. Wij als TFC hebben als bedrijf in de voedingsindustrie gelukkig door kunnen blijven werken onder vergaande hygiënemaatregelen, maar voor onze leveranciers was het gedeeltelijk een gigantische uitdaging om in de productie en pakstations alsook de logistiek te organiseren. Verder zagen we in de afzet grote verschuivingen. De verkoop naar de horeca viel grotendeels weg en de retail nam dit aandeel volledig over. Nu de lockdowns in nagenoeg heel Europa zijn opgeheven zie je wel weer dat die grotendeels overeenkomt met het niveau van voor Corona. De gevolgen voor de logistiek, zowel zeevracht als luchtvracht, waren wel zeer uitdagend en houden nu het langste aan. De containertarieven in de handel met China zijn vertienvoudigd. Voor dit kalenderjaar wordt er nog weinig verbetering verwacht en niemand weet nog hoe de situatie volgend jaar zal zijn. Dat maakt momenteel de import van producten als pomelo’s en gember bijzonder uitdagend en de hogere kosten zijn moeilijk verder in de keten door te berekenen.

Veel importeurs doen er wat exoten bij. Blijft er ruimte voor de echte exotenspecialisten?
Gelukkig wel, omdat we al jaren een  verticale ketenstrategie nastreven. Dat houdt in dat we inzetten bij de sourcing op eigen productie of op partnerships, waarbij telers op basis van lange termijnovereenkomsten voor ons telen. Dat is ook de wens van onze retailklanten, zij kiezen voor een zo kort mogelijke supply chain, dus het dichtste bij de productie. Dat bevestigt ons in onze strategie om onze klanten fruit uit de eerste hand aan te kunnen bieden. Zo zijn we al jaren betrokken bij de productie van mango’s, avocado’s, zoete aardappelen en druiven en investeren we in eigen productiefaciliteiten, maar ook in verschillende joint venture partnerships, zoals in Zuid- en Midden-Amerika. Ook bieden we alle aanverwante diensten aan, zoals het rijpen en verpakken. Wij geloven dat dit de sleutel is tot succes. In algemene zin kun je stellen dat er weinig tot geen ruimte is voor bedrijven die geen waarde toevoegen in de keten. En concurrentie houd je altijd, dat is gezond, het stimuleert het ondernemerschap.

Hoe ontwikkelt jullie biologische assortiment zich?
Onze biologische omzet is belangrijk voor ons en vertoont een duidelijk stijgende lijn. Vorig jaar hebben we in de retail meer biologische producten verkocht, maar dat gold eigenlijk voor de meeste productcategorieën in de retail. De vraag vanuit onze klanten naar bio-exoten is leidend en als deze vraag toeneemt, gaan wij die aan onze klanten leveren. Wij zien dat de groeiende marktvraag niet tot het criterium bio beperkt blijft. Zo zijn ook de sociale omstandigheden veel belangrijker geworden. Maar liefst 50% van de Duitse consumenten geven aan producten te willen kopen die onder faire omstandigheden zijn geproduceerd.

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie in de breedste zin van het woord? En zijn de eisen die op dit gebied gesteld worden goed te realiseren?
Als wereldwijde speler nemen we onze verantwoordelijkheid voor mens en milieu door middel van ethisch en sociaal eerlijke productievoorwaarden in de landen van herkomst. Ons doel is een verantwoorde supply chain, waarbij we onze duurzaamheidsstrategie voortdurend blijven ontwikkelen. Het met respect en zorg behandelen van mensen, producten en de planeet is voor ons een belangrijke investering in de toekomst en de basis van zakelijk succes op lange termijn. Alle locaties van BayWa Global Produce in de EU zijn sinds 2019 klimaatneutraal. Zo leveren we een actieve bijdrage aan het klimaat op onze locatie in Maasdijk. Overigens gebruiken alle BayWa-locaties wereldwijd sinds 2020 groene stroom.

Over klimaat gesproken, welke impact heeft de klimaatverandering op de productie? Kunnen jullie al van dichterbij sourcen?
De klimaatverandering heeft grote invloed op iedereen ter wereld. Ook in Europa biedt dit kansen, bijvoorbeeld voor appelvariëteiten, die voorheen niet in het noordelijk deel van Europa geteeld konden worden, maar ook de wijnbouw die op nieuwe locaties mogelijk wordt. Er zijn veel proeven met de teelt van de zogeheten exoten in Europa. Zo kopen we kleine hoeveelheden avocado’s en mango’s uit Spanje. Maar het is nog niet zo eenvoudig om een veelvoud aan exoten in Europa te telen. Het gaat bij de teelt van exotisch fruit niet alleen om warmte, maar ook wind en water hebben veel invloed. De klimaatverandering komt steeds meer tot uiting in extreme weersomstandigheden en vraagt om oplossingen van de hele branche om hierop in te spelen.

Is de toenemende vraag naar lokaal geteeld voedsel voelbaar bij de verkoop van exotische producten?
Daar merken wij weinig van, we zien de Europese markt voor exotische groenten en fruit sterk groeien. Consumenten weten dat onze producten van ver komen en accepteren dat.

Tot slot, interviews met TFC waren de afgelopen jaren een zeldzaamheid. Gaan jullie meer naar buiten treden de komende jaren?
Nu we onderdeel zijn geworden van BayWa, is het inderdaad meer onderdeel van onze strategie geworden om stakeholders te informeren waar we mee bezig zijn, waarom we dat zo doen en op welke manier. Dat doen we onder andere op sociale media, maar jullie gaan nog meer van ons horen! 

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Tropical Fruit Company Holland
info@tfc-holland.nl
www.tfc-holland.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven