uitbreiding De Ruiter Experience Center

Bayer gaat kas voor komkommer leasen van BraZander

Tot nu toe teelde veredelingsbedrijf Bayer Vegetable Seeds in het De Ruiter Experience Center in Bleiswijk alleen tomaten. Daar komt vanaf volgend jaar verandering in. In een nieuwe state-of-the-art kas worden straks jaarlijks vele honderden nieuwe komkommerrassen getest. De bouw van de nieuwe kas is in november gestart met de bedoeling om in mei 2022 te starten met de eerste teeltcyclus. 

Het project is ook een volgende stap in de succesvolle samenwerking tussen teeltbedrijf BraZander en het groenteveredelingsbedrijf. Het is BraZander die de investering doet en eigenaar wordt van de kas. Bayer gaat de kas voor minimaal 10 jaar leasen en uitbaten. Bayer beproeft sinds 2013 nieuwe tomatenrassen en teelttechnieken in het teelt- en veredelingscentrum en teelt sinds 2017 ook commerciële rassen in het DEC. 

"Het project is een spannende volgende stap in de samenwerking van Bayer met BraZander, een innovatieve tomaten- en paprikaproducent met wie we een uitstekende samenwerking hebben bij het DEC", zegt DEC-manager John van der Knaap. "De hele uitstraling van het Experience Center verandert ook door de teelt uit te breiden en het zo nog relevanter te maken voor de glastuinbouw."

Eigenaar Paul Zantman van BraZander vult aan: "Voor ons is het een geweldige kans om onze samenwerking met Bayer te versterken en ook om onze kennis uit te breiden met betrekking tot de teelt van komkommer, wat een prachtig product is."

Technische opzet
De nieuwe kas zal bestaan ​​uit 3.200 vierkante meter met kunstlicht voor hogedraad en 4.000 vierkante meter traditionele teelt. "Het vergroten van de testvoetafdruk in ultramoderne kassen stelt ons in staat om onze nieuwe rassen onder commerciële omstandigheden te evalueren", zegt Renske Vellekoop, Head of Testing EMEA Protected Glasshouse bij Bayer.

De focus zal liggen op pre-commerciële rassen: het testen van een sterke pijplijn voor de toekomst. De nieuw gebouwde kas zal het bedrijf helpen zijn duurzaamheidsdoelstellingen als best practices-locatie te bereiken.

In overeenstemming met de digitale transformatiestrategie van Bayer, zal de nieuwe kas aansluiten bij de trend naar digitalisering. Alle gegevens over opbrengsten worden opgehaald en verwerkt door een Gearbox-systeem. Dit systeem helpt telers bij de besluitvorming, met geavanceerde technologie, het gebruik van slimme camera's en software met machine learning. “Gearbox geeft waardevolle inzichten waarvan we nooit hadden gedacht dat ze mogelijk zouden zijn en dat geeft ons een voorsprong”, zegt Van der Knaap.

Voor meer informatie:
Bayer Vegetable Seeds
www.vegetables.bayer.com  

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven