Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomaat ingeruild voor ronde courgettes: "Eerste eind november beschikbaar"

De Spaanse tomatenteelt maakt onzekere tijden door vanwege dalende winstmarges en de concurrentie van importproduct. De ruimte die daardoor vrijkomt op de Andalusische percelen biedt anderzijds kansen aan nieuwe gewassen. Zo lanceert Agrícola Navarro de Haro dit jaar zijn eerste ronde courgettes.


Juani Navarro de Haro

"42 jaar hebben we ons toegelegd op de teelt van tomaat, het product dat het bedrijf groot heeft gemaakt en waar José Navarro, de manager van Agrícola Navarro de Haro, bekend om staat. Maar nu hebben we de beslissing genomen om die teelt op te geven", legt Juani Navarro de Haro uit. "Dat was niet makkelijk omdat we een emotionele band hadden met tomaat, maar het idee rijpte al enkele seizoenen. Vorig jaar besloten we dan eindelijk dat we niet meer verder konden concurreren met andere herkomstlanden en ook de situatie in Spanje is niet bevorderlijk vanwege het handentekort en de alsmaar stijgende productiekosten."


Bloemkoolperceel van Agrícola Navarro de Haro

"Dus hebben we gebruik gemaakt van al onze infrastructuur die voorheen bestemd was voor tomaten, namelijk kassen, gaas en percelen in de buitenteelt, om onze bloemkoolproductie te verhogen. We telen nu al 7-8 jaar bloemkool en zijn daar dus al redelijk gespecialiseerd in. We oogsten bloemkolen van zeer goede kwaliteit en onze klanten vragen er elk jaar meer van. Omdat ons aanbod elk seizoen iets tekortschiet, hebben we het areaal ook dit jaar weer uitgebreid. Daarnaast doen we proeven met kleurvariëteiten", geeft Juani aan. "We hebben ook courgette een plaatsje gegeven in ons programma. Dit jaar brengen we bijvoorbeeld voor het eerst ronde courgette op de markt. Eind november zijn de eerste hoeveelheden beschikbaar."

"Ronde courgette brengt hogere arbeidskosten met zich mee dan een normale courgette, omdat er elke dag een oogstronde plaatsvindt om een homogene productie te bereiken, maar het is ook een exclusief product dat veel wordt gebruikt in restaurants en grotere winstmarges biedt," legt Juani Navarro de Haro uit. "Daarnaast wilden we ondanks de stopzetting van de tomatenteelt ook doorgaan met winterteelt om ons vaste personeel te behouden en niemand te hoeven ontslaan."


Perceel van Agrícola Navarro de Haro

Agrícola Navarro de Haro biedt niet alleen werk en een inkomen aan zijn werknemers, het heeft ook oog voor het sociale aspect. In 2015 voerde het bedrijf in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een Gelijkheidsplan in om gelijke kansen voor alle werknemers, man of vrouw, te garanderen. "We waren het eerste bedrijf dat een gelijkheidsplan had", benadrukt Juani, "omdat we vonden dat we de samenleving iets moeten teruggeven van alles wat ze ons geeft."


Team van Agrícola Navarro de Haro op Fruit Attraction 2021

Grootste teler van Fashion-watermeloen
Tomaat was de groente waarmee Agrícola Navarro de Haro begon en die het bedrijf groot heeft gemaakt, maar ondertussen is het met een opbrengst van 53 miljoen kilo per jaar de grootste teler van Fashion-watermeloenen in Spanje. "We hebben watermeloenen beschikbaar van maart-april tot en met oktober. We zijn een van de weinige bedrijven met zo'n lange productiekalender voor watermeloen en nu proberen we om het aanbod uit te breiden tot 10 maanden."


Watermeloenen van het merk Nadeha

"Het voorbije seizoen, dat we op 31 augustus hebben afgesloten, was ongebruikelijk en moeilijk. We hebben vele obstakels op onze weg gevonden. In Europa is er geen zomer geweest en zelfs in het noorden van Spanje hebben ze in september betere temperaturen gehad dan in de maanden juli en augustus. Maar ondanks alle moeilijkheden moeten we tevreden zijn, want we hebben al onze watermeloenen kunnen verkopen. De kwaliteit van het fruit was goed en we zijn erin geslaagd om onze klanten goed van dienst te zijn. We zijn zelfs gegroeid in de afzet naar supermarktketens. Daar heeft ons kwaliteitsmerk Fashion zeker toe bijgedragen", benadrukt Juani.

"We werken samen met supermarktketens, groothandels en traditionele markten. Maar door de pandemie is de afzet via supermarkten gestegen en dat is waar we het afgelopen jaar het meest zijn gegroeid. 40% van onze watermeloenen wordt in Spanje afgezet en 60% komt in de schappen van andere Europese landen terecht. Duitsland is ongetwijfeld onze belangrijkste klant. 60-70% van onze export gaat naar de Duitse markt, waar we aanwezig zijn in alle supermarktketens van het land. Maar ook de export naar Scandinavië groeit de laatste jaren enorm."

"Voor de export naar Frankrijk hebben we ons vanaf het begin van het winterseizoen aangepast aan de nieuwe regelgeving op verpakkingen die van kracht wordt vanaf 2022. Al onze producten voor de Franse supermarkten gaan al sinds oktober de deur uit in milieuvriendelijke verpakkingen met composteerbare etiketten gemaakt met rijstpasta."

Een andere markt met specifieke kenmerken en eisen is het Verenigd Koninkrijk, waar het Andalusische bedrijf verschillende klanten heeft waarmee het sinds de Brexit normaal bleef voortwerken. "Je moet gewoon wennen aan de nieuwe documentatie en de nieuwe procedures. Wil je echt, dan kun je perfect samenwerken met het Verenigd Koninkrijk. We moeten niet vergeten dat hetzelfde van toepassing is op Zwitserland en ook daar verloopt de export zonder problemen. Toch is er het probleem met het transport", zegt Juani. "De Engelse klanten waarmee we werken beginnen een beroep te doen op eigen auto’s en eigen chauffeurs om het fruit en de groenten te importeren, want er zijn veel transportbedrijven die niet naar Engeland willen. Elk jaar in december, net voor Kerstmis, heeft Engeland wel een gebrek aan transport, maar dit jaar zitten ze al met de handen in het haar vanaf de maand november", waarschuwt Juani Navarro de Haro.

Voor meer informatie:
Juani Navarro de Haro
Agrícola Navarro de Haro
+34 670 991 600
juaninavarro@agricolanavarrodeharo.es
www.agricolanavarrodeharo.es

Publicatiedatum: