Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carlos Herrerías, Enza Zaden:

"Het areaal blijft groeien en de markt van puntpaprika is verre van verzadigd"

Het paprika-areaal in Almería, dat ruim 13.000 hectare beslaat, groeit elk jaar nog steeds ten koste van andere gewassen zoals tomaat. Hoewel de meest aangeplante paprika's van het type California-type zijn, maakt puntpaprika de sterkste groei door. Jaarlijks breidt het areaal met zo’n 20% uit.

"We zien dat het areaal en de opbrengst jaar na jaar blijven groeien, maar ook de consumptie blijft toenemen en dat weerspiegelt zich in de constante stijging van de prijs per eenheid in het schap", zegt Carlos Herrerías, productmanager Solanaceae voor de Europese markt bij Enza Zaden. "Dit vertelt ons dat de markten nog lang niet verzadigd zijn", voegt hij eraan toe.

Het zaadhuis bracht met Tribelli® als eerste puntpaprika's in drie kleuren en in verschillende maten, van minipaprika's tot langere, op de markt. Sindsdien gaat het veredelingsbedrijf door met het ontwikkelen van nieuwe rassen om de volledige productiecyclus in alle kleuren en maten te bereiken. "Toen we begonnen met ons merk Tribelli®, was het uitgangspunt smaak. En dat is het nog steeds. Bij de eerste selectie kijken we naar de Brix-graad, want we willen een product met smaak", zegt Carlos Herrerías.

Puntpaprika's met grotere resistentie om teeltcyclus te verlengen
Een van de belangrijkste aandachtspunten is het voltooien van de teeltcyclus, zodat er jaarrond Spaans product beschikbaar is. Daarom speelt een hogere resistentie tegen ziekten een steeds prominentere rol.

"We denken misschien nog steeds dat resistentie tegen ziekten iets is dat alleen de teler interesseert, maar het is duidelijk dat we met een breder resistentiepakket een langere productiecyclus en een schoner en duurzamer product krijgen, omdat er minder gewasbeschermingsmiddelen nodig zijn. Ziekteresistentie is overigens een onderwerp dat ook hoog op de agenda staat van supermarktketens. Dit omdat het samenhangt met het eventuele gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en daarmee met het residu dat op de groente overblijft. ", legt Carlos Herrerías uit. Het bedrijf ontwikkelt rassen in alle kleuren die resistent zijn tegen schimmels zoals echte meeldauw of het tomato spotted wilt virus (TSWV).

Meer maten als oplossing voor het overgewicht in de verpakkingen
Aan de andere kant was een van de grootste problemen van de afgelopen jaren voor de telers en pakstations de mismatch met betrekking tot het gewicht van het product in de verpakkingen en de vooraf gemaakte afspraken daarover met hun klanten. "In theorie kan de teler meer rendement halen, omdat de paprika’s groter en de oogstkosten juist minder groot zijn. Maar als de prijs wordt verlaagd door de inkoopeisen van de supermarkt, dan krijgt de teler uiteindelijk toch minder. Want als een pakstation met zijn klant de levering van verpakkingen met twee paprika’s van bijvoorbeeld 200 gram heeft afgesproken en dan verpakkingen van 300 of 350 gram verzendt, dan verliest het geld. We hebben in onze veredeling verbeteringen aangebracht om een antwoord op dit probleem te formuleren, aangezien pakstations vaak product "cadeau doen" vanwege overgewicht. Prost is bijvoorbeeld een lange rode puntpaprika die resistent is tegen echte meeldauw en de perfecte maat heeft voor afzetbedrijven. Daarnaast leveren we verschillende maten puntpaprika’s in de drie kleuren, want als we ons aan één productformaat houden dan verliezen de teler en het pakstation uiteindelijk op hun rendement. Hoe meer opties er zijn, hoe beter." 

Voor meer informatie:
Carlos Herrerías 
Enza Zaden España, S.L.
+34 950583388
c.herrerias@enzazaden.es
www.enzazaden.com

Publicatiedatum: