"Wat we telen, wordt vaak bepaald door de problemen in de bestaande toeleveringsketen. We ontwikkelen ons platform, de mechanische omgeving die door datawetenschap wordt gestuwd, om verschillende gewassen te kunnen telen", zegt David Rosenberg, CEO en mede-oprichter van AeroFarms.
In september 2021 kondigde AeroFarms haar samenwerking aan met de brouwerij Goose Island UK, waardoor de bekroonde vertical farm hydroponic hop zal leveren om een Session IPA te produceren. De hop zal op duurzame wijze worden gebrouwen en wordt een van de weinige gedocumenteerde gevallen van indoor teelt op water van hop.
Producten buiten het verssegment
De teelt van hop door AeroFarms is een voorbeeld van vertical farming die aansluit bij producten buiten het verssegment. David legt uit dat dit allemaal deel uitmaakt van de bredere missie van AeroFarms om een oplossing te vinden voor de problemen in de buitenteelt, zoals klimaatverandering, aantasting van het milieu en een wijdverbreid gebruik van chemicaliën.
"Uitdagingen zoals problemen in de buitenteelt en veranderende consumentenvoorkeuren nemen steeds toe en vertical farming biedt de mogelijkheid om deze op te lossen. Bij AeroFarms passen we ons platform toe om problemen op te lossen", zegt David.
Ondanks de vele mogelijkheden van vertical farming, staat de sector nog steeds voor beleidsgerelateerde uitdagingen in de Verenigde Staten. "In het landbouwbeleid wordt nog geen rekening gehouden met vertical farming en dus is er echt nood aan voorlichting, zo legt David uit.
Eerst bladgroenten, nu zachtfruit en hop en straks nog andere gewassen
AeroFarms was aanvankelijk een teler van bladgroenten, maar werkt nu ijverig om het productaanbod uit te breiden. AeroFarms begon drie jaar geleden met het telen van zachtfruit en werkt continu aan de technische aspecten en de economische haalbaarheid van de indoorteelt van zachtfruit, want het verschil met de bladgroenteteelt is aanzienlijk.
David legt bijvoorbeeld uit hoe automatisering en bestuiving twee duidelijke voorbeelden zijn van uitdagingen in de aardbeienteelt die om specifieke oplossingen vragen. Wanneer er nieuwe gewassen en variëteiten aan het assortiment worden toegevoegd, moet AeroFarms de bijzonderheden van elk gewas afzonderlijk methodisch in overweging nemen om de commerciële haalbaarheid ervan te verzekeren.
"De vertical farmsector zou zich moeten concentreren op wat commercieel gezien werkt, wat tijd en moeite vergt. We zijn nu al meer dan drie jaar bezig met zachtfruit, dus het duurt wel even voordat we ze op de markt kunnen brengen. Het gaat om het oplossen van problemen op grote schaal en het in de gaten houden van de toekomst", zegt David.
Daarom is David van mening dat de huidige focus op bladgroenten op zich geen slechte zaak is, aangezien het economische model zichzelf heeft bewezen: vertical farms kunnen geld verdienen met bladgroenten. Maar door continu te investeren in onderzoek en ontwikkeling werkt AeroFarms ook aan het ontwikkelen van levensvatbare economische modellen voor andere gewassen, in de hoop zo een robuust algemeen model te bekomen.
AeroFarms investeert $ 100 miljoen in R&D, met name gericht op betere technologie en uitbreiding van het gewasportfolio. En dit alles via strategische partnerschappen.
"We geloven heel erg in de toekomst van deze sector en in wat we hebben opgebouwd. Dat willen we versnellen. We werken samen met veel mensen om ons platform verder te ontwikkelen op agronomisch, operationeel, mechanisch en digitaal vlak", legt David uit.
Voor meer informatie:
David Rosenberg (CEO en mede-oprichter)
AeroFarms
info@aerofarms.com
www.aerofarms.com