Frambozenteler ruilt paprika's in voor aardbeien en gaat verder als zachtfruitbedrijf

Op het bedrijf van Kees en Geert-Jan van Tuijl in Zaltbommel worden aan het eind van dit seizoen de paprika's ingeruild voor aardbeien. Over enkele weken is het bedrijf daarmee een gespecialiseerd zachtfruitbedrijf.

Dat vertellen de telers in een verhaal bij Glastuinbouw Nederland in het kader van de campagne ‘Geef kleur door’ die begin april werd gelanceerd en aansluit bij het Internationaal Jaar van Groenten en Fruit van de Verenigde Naties. Doel is het vergroten van het bewustzijn over de belangrijke rol van groenten en fruit voor een duurzame en gezonde samenleving. 


Geert-Jan en broer Kees met hun vader op de foto in de frambozenkas. Archieffoto GroentenNieuws

Geert-Jan van Tuijl legt de keuze uit. “In de huidige kas is geen goed rendement te halen in paprika. De hoge energieprijzen van dit moment hebben die beslissing versneld, want het rendement op langere termijn staat onder druk. Framboos en aardbei gaan prima samen, maar uiteraard weet je pas achteraf of het de juiste beslissing is geweest."

32 jaar lang werden er op het bedrijf aan de rand van Zaltbommel paprika’s geteeld, maar de basis ligt in aardbei. Tot 1988 teelde Van Tuijl senior – die vijf jaar geleden het bedrijf heeft overgedragen - al aardbeien onder plat glas, afgewisseld met tomaat en paprika.

In die periode verdween de aardbeienteelt stilaan uit de streek waar ook de veiling is gevestigd. “Aardbeien en ook ander zachtfruit wordt steeds meer geteeld in moderne kassen. Ik denk dat het areaal aardbei in de Bommelerwaard nu groter is dan in de hoogtijdagen van vorige eeuw. En dan hebben we het nog niet eens over de hogere productie per hectare.”

Energiebehoefte
Het bedrijf heeft een oppervlakte van 6 hectare, waarvan 3,4 ha frambozen. Het overige deel wordt komende winter klaargemaakt voor aardbeien. De afzet loopt via Veiling Zaltbommel en Veiling Hoogstraten. Na de teeltwisseling gaan de aardbeien naar Zaltbommel, de frambozen naar beide veilingen. “Aardbei is een stabiel product dat qua arbeid en planning prima past bij frambozen. Belangrijk is bovendien de energiebehoefte. Afhankelijk van ras en plantschema is framboos te telen met 12 m3 per meter, voor aardbei is dat 18 m3, maar voor paprika 35 m3”, rekent Geert-Jan voor.

Kwaliteit
Bij de keuze voor framboos enkele jaren geleden, speelden uiteraard ook de marktkansen een belangrijke rol. “Jarenlang werden frambozen vooral verkocht aan de groentespeciaalzaken en de horeca, tegenwoordig is de supermarkt een belangrijk afzetkanaal.”

Van Tuijl ziet een duidelijk verschil tussen de verschillende afzetkanalen. “Wij hebben drie teelten achter elkaar. Aan het begin van de teelt zijn de vruchten grof en is de kwaliteit het beste. Dat is vooral product voor de groothandel. Het laatste deel van de teelt levert een andere kwaliteit op. Die frambozen gaan voor een acceptabele prijs naar de retail. Een mooie mix van klanten, dat is wat we nastreven. Op die manier realiseer je het hoogste rendement.”


Geert-Jan. Foto: Glastuinbouw Nederland

Duurzaamheid
Ondanks de snelgroeiende populariteit voor zachtfruit, met name ook bij jongere consumenten, waakt Geert-Jan (net als in 2019 in een verhaal over de groei van alternatief zachtfruit, want uitdagingen zijn en waren er genoeg) voor een te positief verhaal. “Supermarkten kopen nog steeds vooral op prijs en dan hebben we te maken met concurrentie uit Zuid-Europa. Ook die landen zijn steeds vaker in staat om een goede smaak en kwaliteit te leveren. Bij bramen en aardbeien is het kwaliteitsverschil tussen Nederlands en importproduct groter dan bij frambozen. Daar moet je eerlijk in zijn. De import bepaalt voor een belangrijk deel de marktprijs voor frambozen. Natuurlijk kunnen we als Nederlandse zachtfruittelers inzetten op duurzaamheid, maar de realiteit is dat daar wel veel over wordt gesproken, maar dat het zich in de markt nog altijd niet uitbetaalt.”

Lees hier het hele verhaal bij Glastuinbouw Nederland, waar eerder al Eminent en Vreugdenhil Vegetables aan het woord kwamen in het kader van de campagne ‘Geef kleur door’ die loopt van Wereld Gezondheidsdag op 7 april tot Wereld Voedseldag op 16 oktober. 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven